Kendt lods-synder på ny i dansk farvand
Den 79.508 DWT store bulkcarrier Selandia, der er tysk ejet men indregistreret på Antigua, stod sidste år for knap hver tiende overtrædelse af IMO's lods-anbefalinger ved at fravælge lods mellem Gedser og Skagen. Lørdag var det igen på vej ind i dansk farvand.
Ifølge Søfartens Ledere’s hjemmeside var Selandias manglende brug af lods årsag til 4 ud af de 45 breve som Søfartsstyrelsen sidste år afsendte til flagstater, fordi skibe under deres flag fraveg IMO's lods-anbefalinger og undlod at medtage lods på strækningen mellem Gedser og Skagen.
Søfartens Ledere valgte på baggrund af tallene at henvende sig til Selandias tyske ejer, Danz & Tietjens Schiffahrtsgruppe, med spørgsmål om hvorfor Selandia i 2013 så ofte undlod at tage lods i dansk farvand, og hvad de siger til, at et af deres skibe fylder næste 10 procent af den samlede danske statistik for totalovertrædelser af IMO's lods-anbefalinger i 2013 - og endelig hvad der skal til for at rederiet vil følge IMO's anbefalinger.
Men Danz & Tietjens valgte ikke at svare på henvendelsen fra Søfartens Ledere. Til gengæld valgte rederiet at ændre praksis.
Da Selandia lørdag over middag nærmede sig lodstationen i Gedser, på vej fra Ust Luga i Rusland til Portbury i Storbritannien, kunne maritimedanmark.dk’s redaktion på marinetraffic.com observere, at lodsbåden fra Gedser var på vej ud til skibet.
Efterfølgende bekræftede DanPilot overfor redaktionen, at de lørdag har bragt en lods ud til Selandia.
Hvad Søfartsstyrelsen ikke opnåede med fire breve til flagstaten opnåede Søfartens Ledere således med en enkelt henvendelse til rederiet - og dermed er risikoen for en ulykke i dank farvand en tand mindre i dag end tidligere.
Kilde: Søfartens Ledere