Kammeradvokat afviser DIS-sag
Kammeradvokaten fastholder på vegne af Staten både afvisning af DIS-sagen og frifindelse af Skatteministeriet og deres rolle i sagen. Det fremgår af et svarskrift fra Kammeradvokaten som Søfartens Leder har modtaget.
Skatteministeriet henholder sig til, at DIS nettolønsordningen siden 1988 er blevet forvaltet af overenskomstparterne, ved at rederierne og organisationer har forhandlet og fastsat nettolønningerne. Derved ligger ansvaret og løsningen hos overenskomstparterne i det maritime erhverv, og derfor påstår og fastholder Kammeradvokaten både afvisning af sagen og frifindelse af Skatteministeriet og deres rolle i den.
Kammeradvokaten mener ikke, at det giver mening at tage en enkelt lovændring ud til særskilt bedømmelse, når overenskomstparterne siden DIS's oprettelse har forhandlet nettolønnen og, hvornår der skulle ske skattemæssige reguleringer.
Søfartens Ledere er langt fra enig.
”Vores retssag mod DFDS A/S og medindstævningen af Skatteministeriet er netop anlagt, fordi man fra en samlet rederiside i Danmarks Rederiforening, i forbindelse med skattereformen i 2010, for første gang siden indførelsen af DIS afviste at ville forhandle overenskomster, hvor nettolønningerne blev reguleret i takt med den ændring af beskatningen af al anden bruttoløn i Danmark, som vedtaget af Folketinget i Forårspakke 2.0 fra 2009”, skriver Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere, i et indlæg på navigatørernes hjemmeside,
”Alle hidtidige skatteændringer siden 1988 er hver gang blevet implementeret på nettolønnen ved forhandlinger. Derfor fastholder vi fra Søfartens Ledere naturligvis sagen mod DFDS A/S og medindstævningen af Skatteministeriet”, skriver Ganzhorn bl.a.
Læs hele indlægget på hjemmesiden HER
Søfartens Lederes standpunkt og formål med medindstævningen er, at Skatteministeriet i sidste ende skal være ansvarlig for, undersøge og sikre, at en dansk sømand, ansat i DIS og skatteborger i Danmark i 2014, får en nettoløn, som præcis svarer til den bruttoløn med fradrag af skat, som han eller hun ville have modtaget i 2014, hvis DIS nettolønssystemet ikke var blevet indført i 1988.
Kilde: Søfartens Ledere