Ja til tilbageholdelse af skibe
Danske rederier går ind for, at der bliver taget skrappe metoder i brug for at sikre, at reglerne om lavere udledning af svovl, der træder i kraft ved årsskiftet, bliver overholdt. Rederierne har ikke noget imod at gå så langt som til tilbageholdelse af skibe.
”Tilbageholdelse af skibe er redernes største skræk. Det koster kassen, og man kan ikke betjene sine kunder i den tid. Det har alle redere respekt for”, siger Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening.
Danmarks Rederiforening kræver, at den skærpede miljølovning, der træder i kraft pr. 1. januar 2015, også bliver fulgt op af håndhævelse af reglerne.
Fra 1. januar må skibes udledning af SOX ikke overstige 0,1 procent i ECA-områderne, dvs. blandt andet Nordsøen og Østersøen.
De ny regler gør det meget dyrt at være skibsreder, og nogle rederier kunne derfor godt fristes til at undlade at følge reglerne. Hvis man undlader at bruge bunkerolie med lavt svovlindhold kan et skib spare en mio. kr. på en enkelttur, og så længe rederiet kun risikerer en bøde på 20-25.000 kr., er det fristende ikke at overholde lovgivningen.
Det giver danske rederier et problem, da de følger reglerne og derfor er pålagt de store ekstraomkostninger til enten bunkerolie med lavt svovlindhold eller til installation af scrubber-teknologi ombord på skibene.
Der er dog også andre muligheder for at kontrollere, om reglerne bliver overholdt. Miljøstyrelsen bevilgede således for nylig en mio. kr. til it-virksomheden Explicit, der skal udvikle teknologi, der gør droner i stand til at overvåge luftforureningen fra skibe.
Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten