Isrådgivning ny mulighed for navigatører
Når arbejdet med at efterforske og udvinde råstoffer fra havbunden og på land i det Arktiske område rigtigt kommer i gang, forventer Danmarks Meteorologiske Institut, DMI, at der i endnu højere grad bliver brug for isrådgivere og is-observatører.
”Isrådgivning er et kæmpe potentiale. Som eksempel vil en operation, hvor der bores efter olie, typisk indebærer en borerig og ti skibe, der alle har brug for en isrådgivning om bord, ofte er der to på hvert skib. Det betyder, at en enkelt operation kan efterspørge 44 is-observatører og isrådgivere”, siger Klaus Harnvig Krane, der er projektleder for forretningsudvikling i Center for Ocean og Is i DMI.
Han forudser, at der bliver flere stillinger i den forbindelse, også til navigatører. Han mener, at der er rigtig mange parametre, der peger imod, at en efteruddannelse i is-sejlads kan være en god overbygning til navigatører.
Igennem IMO arbejdes i øjeblikket på en ny Polarkode. I den forventes der at komme krav om 'om bord-erfaring' med is-sejlads. I den forbindelse vil der blive endnu større behov for isrådgivere om bord, forudser Klaus Harnvig.
Det mest effektive er, ifølge Klaus Harnvig Krane, at oprette en efteruddannelse til isnavigatører med praktikpladser på skibe, der opererer i isfyldte farvande, for eksempel ved Forsvaret, RAL og Viking Supply.
”De er allerede i gang med uddannelserne i Sverige, Norge og Canada og Finland. Det vil være oplagt, at Danmark og Grønland er ledende i forhold til at udforme efteruddannelse af navigatører til is-rådgivere. Det er ikke DMI's opgave at sætte sådan en uddannelse i gang - men, som jeg ser det, er det et oplagt område for Undervisningsministeriet, Forsvaret og måske også Søfartens Ledere”, siger Klaus Harnvig Krane
Kilde: Søfartens Ledere