Ingen tegn på price fixing i rederialliancer
Federal Maritime Commission, FCM, USAs maritime vagthund, har ikke fundet bevis for fælles prisfastsættelse hos de nyligt dannede alliancer mellem containerrederier og forventer mere konsolidering fra industrien i værste nedtur i 30 år, ifølge agenturets formand Mario Cordero.
”Indtil videre ser vi ingen større problemer med alliancerne. Ved eventuelle bekymringer, sætter vi os ned og finder ud af, hvordan tingene hænger sammen, hidtil er det gået godt”, siger Mario Cordero.
I et interview, under Danish Maritme Days i København for nylig udtrykte kommissionens formand Mario Cordero bekymringer vedrørende de alliancer, der er dannet blandt de største containerskibsoperatører i de seneste to år, som kunne have resulteret i hemmelige aftaler for at højne fragtraterne.
De tre store containerskibsalliancer, som kan spare skibsrederne milliarder af dollars årligt ved at dele skibe, netværk og havneanløb, transporterer i øjeblikket mere end 95 procent af alt gods på tværs af verdenshavene.
Industriens vækst har været presset i de sidste tre år på grund af opbremsningen i den globale handel, overkapacitet og andre faktorer, der har skubbet fragtraterne til et niveau, der ikke er bæredygtigt og ført til en bølge af konsolidering, herunder dannelse af alliancer.
FMC godkendte i sidste måned Ocean Alliance, der består af France'sCMA CGM, China'sCosco Group, Hong Kong'sOrient Overseas Container Line Ltd og Taipei-baserede Evergreen Marine Corp.
FCM har tidligere godkendt 2M-alliancen mellem verdens to største containerrederier, Maersk Line og Mediterranean Shipping Co.
FMC er netop gået i gang med at undersøge en tredje gruppering, Alliancen, der består af flere europæiske og asiatiske operatører.
Kilde: Dow Jones Newswires