IMO leverede på miljøfronten
Danmarks Rederiforening finder det meget positivt, at IMO’s miljøkomite i sidste uge tog en række afgørende miljøbeslutninger, der efter flere års usikkerhed endelig skaber klarhed for danske rederier. Beslutningerne har i flere tilfælde været længe undervejs.
”Vi har ventet ganske længe på, at IMO kom i gang med at arbejde konkret med reduktionsmål for CO2. Derfor er den vedtagne tidsplan et vigtigt skridt henimod, at IMO fastlægger en klimastrategi for skibsfarten. Til foråret skal IMO så drøfte ambitionsniveauet for CO2-reduktioner og reduktionsmekanismer. Der mangler fortsat substans i strategien, og vi opfordrer derfor alle lande til at gå aktivt ind i debatten, så skibsfarten kan levere i forhold til Parisaftalen”, siger Jesper Stubkjær, fungerende underdirektør i Danmarks Rederiforening.
IMO vedtog efter flere års arbejde et dataindsamlingssystem for CO2-udledninger fra skibe. Systemet vil give IMO konkrete data, der skal bruges i arbejdet med reduktion af drivhusgasser. Det lykkedes også at vedtage en konkret tidsplan for en international strategi for reduktion af drivhusgasser fra skibe. I 2018 skal IMO lancere en foreløbig strategi, der indeholder konkrete reduktionsmekanismer for drivhusgasser. På baggrund af de indsamlede brændstofdata skal strategien revideres og endelig vedtages i 2023.
Desuden blev det vedtaget, at svovlindholdet i skibsbrændstof skal sænkes fra 3,5 procent til 0,5 procent på globalt plan fra 2020. Efter at have været flere år undervejs blev både Østersøen og Nordsøen udpeget som miljøzoner for kvælstofudledning. Fra 2021 skal alle nybyggede skibe sænke deres udledning af kvælstofilter, NOx, med hele 75 procent, når de sejler i miljøzonerne.
På miljømødet blev desuden krav til godkendelse af ballastvandsystemer, færdiggjort. Ballastvandkonventionen træder i kraft i september 2017, og der er derfor brug for klarhed om kravene, så rederierne ved, hvilke systemer de kan installere.
”Vi bakker fuldt op om, at ballastvandkonventionen træder i kraft til næste år. Men kravene til systemerne har været undervejs et par år, og det var vigtigt, at IMO fik kravene på plads. Der er samtidig sendt et klart signal til færger og anden nærskibsfart om, at der er opbakning til en smidig løsning for skibe, der sejler inden for et begrænset område. Her giver ballastvandkravene ikke mening, da der ikke er fare for spredning af invasive arter”, siger Jesper Stubkjær.
Kilde: Danmarks Rederiforening