IMO leverede på miljøfronten

Danmarks Rederiforening finder det meget positivt, at IMO’s miljøkomite i sidste uge tog en række afgørende miljøbeslutninger, der efter flere års usikkerhed endelig skaber klarhed for danske rederier. Beslutningerne har i flere tilfælde været længe undervejs.

”Vi har ventet ganske længe på, at IMO kom i gang med at arbejde konkret med reduktionsmål for CO2. Derfor er den vedtagne tidsplan et vigtigt skridt henimod, at IMO fastlægger en klimastrategi for skibsfarten. Til foråret skal IMO så drøfte ambitionsniveauet for CO2-reduktioner og reduktionsmekanismer. Der mangler fortsat substans i strategien, og vi opfordrer derfor alle lande til at gå aktivt ind i debatten, så skibsfarten kan levere i forhold til Parisaftalen”, siger Jesper Stubkjær, fungerende underdirektør i Danmarks Rederiforening.

IMO vedtog efter flere års arbejde et dataindsamlingssystem for CO2-udledninger fra skibe. Systemet vil give IMO konkrete data, der skal bruges i arbejdet med reduktion af drivhusgasser. Det lykkedes også at vedtage en konkret tidsplan for en international strategi for reduktion af drivhusgasser fra skibe. I 2018 skal IMO lancere en foreløbig strategi, der indeholder konkrete reduktionsmekanismer for drivhusgasser. På baggrund af de indsamlede brændstofdata skal strategien revideres og endelig vedtages i 2023.

Desuden blev det vedtaget, at svovlindholdet i skibsbrændstof skal sænkes fra 3,5 procent til 0,5 procent på globalt plan fra 2020. Efter at have været flere år undervejs blev både Østersøen og Nordsøen udpeget som miljøzoner for kvælstofudledning. Fra 2021 skal alle nybyggede skibe sænke deres udledning af kvælstofilter, NOx, med hele 75 procent, når de sejler i miljøzonerne.

På miljømødet blev desuden krav til godkendelse af ballastvandsystemer, færdiggjort. Ballastvandkonventionen træder i kraft i september 2017, og der er derfor brug for klarhed om kravene, så rederierne ved, hvilke systemer de kan installere.

”Vi bakker fuldt op om, at ballastvandkonventionen træder i kraft til næste år. Men kravene til systemerne har været undervejs et par år, og det var vigtigt, at IMO fik kravene på plads. Der er samtidig sendt et klart signal til færger og anden nærskibsfart om, at der er opbakning til en smidig løsning for skibe, der sejler inden for et begrænset område. Her giver ballastvandkravene ikke mening, da der ikke er fare for spredning af invasive arter”, siger Jesper Stubkjær.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Ingen færge mellem Kalundborg og Samsø

08.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS-skib lastet med militært udstyr grundstødte i Norge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark