Hayard leverer SOV-fartøj til Esvagt
Norske Havyard Ship Technology AS har leveret det første af tre Havyard 832 SOV vindmølleservicefartøjer til Esvagt. Kontrakten på de to første fartøjer blev underskrevet i juli 2013, og den første af de to, nybygning 118, bliver nu leveret fra Havyards værft i Leirvik.
”Det er endnu en milepæl for Havyard. Havyard har gode referencer og en stærk position inden for design, bygning og udrustning af avancerede fartøjer til brug i forbindelse med offshore olieproduktion. Vi har nu brugt denne ekspertise og erfaring til at opnå fodfæste i det nye og spændende segment for vedvarende energi. Vi designer og bygger også fartøjer til fiskeriet og aquakultur-industrierne, og vi har ordrer på adskillige isbrydere i vores ordrebog. I en tid med lave oliepriser og et svagt marked for olieselskaberne er det en styrke, at vi har flere strenge på vores bue. Vi vil bruge vores ekspertise til fortsat at undersøge muligheder i alternative markeder”, siger Kenneth Pettersen, der er leder af skibsteknologiområdet hos Havyard Group ASA.
De to fartøjer, der bygges til Esvagt, bliver indsat på langsigtede kontrakter for Siemens, og det næste fartøj bliver efter planen leveret fra værftet i løbet af marts måned. Derudover har Esvagt bestilt et ekstra fartøj fra Havyard, som skal arbejde med at servicere Dudgeon-vindmølleparken, der drives af Statoil.
Esvagt har en flåde på 39 skibe. Dertil kommer fem nybygninger, herunder de tre fartøjer, der bygges af Havyard. Designet på Havyard 832 SOV er specielt tilpasset til at kunne leve op til de krav, der stilles af Statoil i forbindelse med Dudgeon-vindmølleparken. Skibets hovedfunktion bliver at fungere som beboelse for personalet og
at sørge for transport af personalet og udstyr til og fra vindmølleparken. Det betyder blandt andet, at skibet har en speciel landgangsbro, der gør det muligt at overføre personale fra skibet til vindmøllerne selv i hårdt vejr. Derudover er der lagt vægt på gode faciliteter og komfort til personalet ombord og evnen til at forblive på den rette position ved vindmøllerne.
Skibet er 83,7 meter langt og 17,6 meter bredt. Det kan sejle med en hastighed på 14 knob, og der er plads til 60 personer ombord.
Kilde: Havyard