Havarirapport frikender Carla Mærsk
USAs National Transportation Safety Board har offentliggjort en rapport om hændelserne der førte til, at produkttankeren Carla Mærsk den 9. marts sidste år kolliderede med bulk carrieren Conti Peridot i Houston Ship Channel, med en alvorlig forurening til følge.
Carla Mærsk var for udadgående i kanalen i tåget vejr, da det kolliderede med fragtskibet. Ingen personer kom til skade ved kollisionen, men begge skibe blev kraftigt beskadiget. Tre beskadigede tanke på Carla Mærsk lækkede 88.200 gallons letantændeligt MTBE, et benzintilsætningsstof, ud i kanalen.
NTSB slår nu fast, at lods og besætning om bord på Carla Mærsk var uden skyld i ulykken, der alene skyldes fejl begået af lodsen om bord på Conti Peridot, og dårlig kommunikation mellem lodsen og besætningen om bord på fragtskibet.
Lodsen om bord på Conti Peridot fik af hydrodynamiske årsager problemer med at navigere fragtskibet i den smalle kanal efter at det have passeret et andet skib. Lodsen formåede ikke at kommunikere præcist nok med fragtskibets besætning, og undlod at orientere lodsen om bord på Carla Mærsk om problemerne.
Resultatet var at fragtskibet kort inden passagen ændrede kurs og ramte den danske kemikalietanker med stor kraft.
Du kan læse the National Transportation Safety Board’s rapport i sin helhed HER
Kilde: NTSB