Gunstige rater forud for kvartalsregnskab
Containerraterne fortsætter tilsyneladende med at stige trods fald i de transporterede volumener, og det har været medvirkende til at trække kursen på Maersk-aktierne i vejret. Spotprisen på ruten mellem Asien og Europa steg igen i sidste uge i følge Shanghai Shipping Index.
Forventningerne er bygget pænt op forud for offentliggørelsen af A.P. Møller - Maersk´s rapport for 2. kvartal på onsdag med en kurs på B-aktien, der er steget fra ca. 8.000 kr. til 9.000 kr. siden starsten af august.
Den stigende kurs kan ses på baggrund af en fortsat vækst i containerraterne trods Covid-19 pandemien. Prisen på at få transporteret en tyvefods container fra Shanghai til Europa, der er en af de vigtige ruter for Maersk, steg igen i sidste uge. Denne gang med 6 dollar til 916 dollar.
Stigningen - og prisen - overgås dog i den grad af prisen på at få sendt en container fra Asien til USA´s vest- eller østkyst. Det kostede i sidste uge henholdsvis 3.406 dollar og 3.913 dollar for en fyrrefodscontainer. For transporten til østkysten var det en stigning på mere end 10 pct. i forhold til ugen før.
Samlet set er Shanghai Containerized Freight Index, der udregnes på baggrund af prisen til en række destinationer i verden fra Shanghai, steget med 5,5 pct. i sidste uge til indeks 1167,91 og har således forlængst overhalet niveauet på omkring 1.000 ved indgangen til 2020, inden Coronakrisen lukkede det meste af verden ned.
Det er først og fremmest rederiernes evne til at begrænse udbuddet under krisen, hvor efterspørgslen har været i bund, der har fået raterne til at stige. Og kan de fortsat lykkedes med den politik i de kommende måneder, hvor efterspørgslen forventes at stige, ser det fornuftigt ud for sektoren, fremgik det af en rapport fra sidste uge fra det amerikanske finanshus Citigroup.
JP Morgan er tilsyneladende enig i, at der fortsat kan være forbedringer i sigte og valgte torsdag at løfte kursmålet for Maersk-B aktien fra 7965 kr. til 10.219 kr.
Redaktionen