Godt for Scandlines, skidt for Femern A/S
Femern A/S har fremlagt et anlægsbudget baseret på konkrete priser fra de bydende entreprenører. Anlægsbudgettet bliver 2,2 milliarder kroner højere end hidtil skønnet, og de samlede risici ved projektet er øget. Samtidig forlænges tilbagebetalingstiden med to år.
”De priser, der er kommet ind, er betydeligt højere, end Femern A/S har forventet. Det betyder, at der bliver brugt for meget af projektets reserver. Så Femern A/S har en klar opgave med at få forhandlet priserne ned”, siger transportminister Magnus Heunicke.
Femern A/S fremlagde i går en ny finansiel beregning for Femern Bælt- projektet, som er baseret på de konkrete priser, som entreprenørerne har afleveret til Femern A/S for at udføre de fire største anlægsentrepriser på sænketunnelprojektet.
Beregningen viser, at forbindelsen bliver dyrere end hidtil skønnet. Konkret ser anlægsbudgettet for kyst-til-kyst forbindelsen ud til at stige fra 52,7 til 54,9 milliarder kroner i 2014-priser. I disse tal er de 6,7 milliarder kroner, der var afsat som reserve inkluderet.
Så nu står Femern A/S med en fordyrelse på 2,2 milliarder kroner og ingen reserve, hvis der kommer uforudsete udgifter eller sker overskridelser i forhold til budgettet under anlægsfasen. Udgifterne til de danske landanlæg er uændret 9,5 milliarder kroner.
Tilbagebetalingstiden for kyst til kyst-forbindelsen er beregnet til 30 år. Det betyder, at den samlede tilbagebetalingstid for hele projektet inklusive landanlæg stiger fra 37 til 39 år. Det er godt nyt for Scandlines, der i forvejen har rettet heftig kritik af de forudsætninger, der danner grundlag for både de trafikale og økonomiske prognoser, som Femern A/S har fremlagt.
En anden udfordring for projektet består i at sikre den højst mulige EU-støtte.
Her er der i øjeblikket en risiko for, at op til 18 procent af midlerne i den relevante pulje bliver overført til den såkaldte Juncker-plan.
Desuden mangler den tyske miljøgodkendelse at falde på plads. Her skal de tyske myndigheder nå at behandle Femern A/S’ svar på de over 3.000 høringssvar, inden de kan give den formelle godkendelse af projektet.
Forbundstransportministeriet og Deutsche Bahn skal også fremlægge en opdateret tidsplan for, hvordan de vil gennemføre den aftalte udbygning af de tyske jernbaneanlæg i tilslutning til Femern Bælt-forbindelsen.
”Konkret betyder det, at Femern A/S ikke kan underskrive kontrakterne med entreprenørerne, før forligskredsen i september har fået forelagt de endelige priser, omfanget af EU-støtte og en status på miljøgodkendelse og jernbaneudbygning i Tyskland og sagt god for, at byggeriet kan gå i gang”, siger Magnus Heunicke.
Den 25. februar 2015 fremsætter regeringen sit forslag til anlægslov for Femern Bælt-projektet. På trods af den lange række problemer, der endnu ikke er afklaret, håber Transportministeriet stadig, at anlægsloven kan vedtages inden sommerferien.
Kilde: Transportministeriet