Gods fra Vega Sagittarius frigives
Royal Arctic Line har nu sendt breve til de kunder, der ikke har forsikring. Brevene skal underskrives og herefter fremsendes til den tyske dispachør. Der er vedlagt et brev, der forklarer præcist, hvad de enkelte kunder skal gøre, og hvad der skal fremsendes til dispachøren.
Enkelte stykgodsforsendelser, herunder postforsendelser, har teknisk set allerede været frigivet af den tyske dispachør i et stykke tid, men da det frigivne gods befinder sig i containere med gods til flere modtagere, har det alligevel ikke været muligt at frigive godset.
Den tyske dispachør har hidtil ikke tilladt at Royal Arctic Line får adgang til de frigivne forsendelser så de kan transporteres til modtager løbende. Først når alle stykgodsforsendelser i den enkelte container er frigivet, har dispachøren villet give adgang.
Denne holdning er efter Royal Arctic Lines mening uacceptabel over for vore kunder, og nu ser det ud til endelig at være lykkedes for Royal Arctic Line sammen med en advokat på højtryk at få dispachøren, bjærgningsselskabet samt skibets ejer og forsikringsselskab, til at udlevere frigivet gods til videre transport fra containerne.
Dermed håber Royal Arctic at kunne påbegynde den videre transport af det frigivne gods snarest og at kunne videresende dette løbende, efterhånden som det frigives.
Kilde: Royal Arctic Line