Globaliseret søfart i et dansk perspektiv
Kan det stadig betale sig at have en stor og velstående søfartsindustri lokaliseret i Danmark ? Dette spørgsmål er det centrale omdrejningspunkt for Henrik Sornn-Friese og Carsten Ørts Hansen i deres nye bog Landlubbers and Seadogs
Globaliseringen har skabt et skift inden for søfart. De store maritime søfartsnationer skal ikke længere findes blandt Vesteuropas lande, men i Sydøstasien og den tidligere Øst-blok.
Henrik Sornn-Friese og Carsten Ørts Hansen analyserer denne omvæltning og sætter fokus på, hvordan globaliseringens strømninger påvirker det danske søfartssamfund og søfartslogistik generelt.
Globaliseringen kan nemlig mærkes, peger forfatterne på, især hos de traditionelle søfartssamfund, hvor mange langsomt må opgive deres nationale handelsflåder og de sociale fordele derved, f.eks. Sverige.
Nye forudsætninger, muligheder og problemer er opstået, og for at være med i den globale konkurrence er flere store søfartsfirmaer begyndt at outsource vidensbaserede søfartsaktiviteter og arbejdskraft øst på. Søfartsfirmaer anskuer således deres aktiver i et langt mere global perspektiv end tidligere, og det skaber udfordringer på nationalt plan.
Henrik Sornn-Friese er lektor ved Copenhagen Business School, hvor han også er centerleder for Center for Shipping Economics and Innovation (CENSEI). Hans arbejde med danske maritime clusters har haft direkte indvirkning på dansk søfartspolitik de seneste år.
Carsten Ørts Hansen er lektor ved Copenhagen Business School. Han er tidligere blevet tildelt the David Solomon’s Prize for den bedste artikel i Management Accounting Research.
Landlubbers and Seadogs The case of labour mobility in the Danish maritime sector in a time of accelerating globalisation Af Henrik Sornn-Friese & Carsten Ørts Hansen 292 sider • 320 kr. ISBN: 978-87-630-0246-2 1. udgave 2012
Copenhagen Business School Press Nyt fra Samfundsvidenskaberne Copenhagen Business School Press Rosenørns Allé 9 DK-1970 Frederiksberg C Denmark Tel. (+45) 3815 3880