Gamle færger inspirerer til nyt færgedesign
Den kommende elfærge, der skal sejle til og fra Ærø, er ved at blive planlagt, og inspirationen til designet kommer fra de gamle Ærøfærger, fortæller skibsingeniør Jens Kristensen fra konsortiet Green Ferry Vision. Han arbejder med at designe den kommende el-færge.
”Vi kigger på, hvordan man udførte skrogfaconen tidligere. De sidste mange år har man ikke haft særlig meget fokus på brændstoføkonomi. Der er blevet bygget nogle forfærdelige kasser”, siger Jens Kristensen.
Den gamle færge Ærøskøbing, der blev bygget i 1955, er blandt inspirationskilderne, og det samme gælder Ærøsund, der blev bygget i 1960. Denne færge havde en skrogfacon med slanke ender og et fyldigt midterskib, og det er mere optimalt end de nyere færger.
I det foreløbige design er el-færgen 49,75 meter lang og 12 meter bred. Der bliver plads til 25 personbiler eller fire lastvognstog, og færgen vil ved maksimal belastning kunne sejle 15,5 knob, hvilket er hurtigere end de nuværende færgers topfart på 13 knob.
Den kommende elfærge vil komme til at bruge 2,6 millioner kilowatt-timer om året, hvilket Ærøs seks vindmøller kan levere. Det vil sænke Ærøs samlede CO2-udledning med cirka 25 procent i forhold til i dag.
Kilde: Fyns Amts Avis