Første tegn på bedre tider for rederierne
Der er stadig et enormt stort problem med overkapacitet inden for containerskibsfarten, og raterne bliver ved med at falde, senest med 16 procent i tredje kvartal. Men konsolideringen i branchen er godt nyt, for det vil gøre det nemmere at holde stabile fragtrater.
”Det er meget hårde år for containerbranchen, og kigger vi på den fundamentale balance, tegner det til, at vi kan komme ind i 2017 til en lidt værre situation end den, vi har været igennem i 2016”, siger Peter Sand, chefanalytiker i BIMCO.
På den anden side er der de første små tegn på bedre markeder. Ifølge Søren Skou, adm. direktør i Maersk Line, kan det danske rederi se de første indikationer på bedre markeder i Vestafrika, Kina og Brasilien. Desuden er konsolideringen inden for branchen også med til at sætte forandringer i gang. Hanjin er som bekendt gået konkurs, to kinesiske rederier har fusioneret, og CMA CGM har købt Singapore-baserede NOL. Senest har de tre japanske rederier, K Line, NYK og MOL, meddelt, at de samler deres containerskibsflåder i et nyt joint venture, der starter driften i 2018.
”Der er nogle indikationer på, at den nuværende konsolidering, hvor flere rederier fusionerer og et forsvinder, vil forbedre raterne, men der er fortsat for meget kapacitet i markedet”, siger James Baker, chefredaktør for branchetidsskriftet Containerisation International.
Ifølge James Baker vil færre rederier gøre det nemmere at fastholde stabile fragtrater.
”En priskrig kræver kun, at ét rederi bryder prisdisciplinen, for så må de andre følge med. Fremtiden må vise, om der er rederier, som stadig har så dybe lommer, at de er klar til mere priskrig”, siger James Baker.
Kilde: Berlingske Business