Første kvartal uden nye ordrer
Det er første gang siden andet kvartal 2009, at der er gået tre måneder uden, at der er underskrevet nye ordrer på containerskibe. Manglen på ordrer afspejler de dårlige markedsvilkår og det faktum, at der blev bestilt 2,2 millioner TEU i 2015. Det skriver chefanalytiker Peter Sand fra BIMCO i en ny analyse.
De 2,2 millioner TEU, der blev bestilt i 2015, er den næststørste ordrevolumen på et enkelt år og blev kun overgået i 2007, hvor der blev bestilt 3,25 millioner TEU.
Der blev i årets første kvartal leveret 240.730 TEU, mens der på den anden side blev skrottet 105.509 TEU, som dermed forlod den globale containerskibsflåde. Resultatet er, at den globale flåde alt i alt voksede 0,7 procent i første kvartal. For hele året forventer BIMCO en vækst i flåden på 3,4 procent.
I marts måned satte markedet en ny rekord for, hvor stort et containerskib, der blev skrottet. Det 15 år gamle 6.479 TEU post-panamax ”CSAV Papudo” blev solgt til ophuggere i Indien og blev dermed det andet skib med en kapacitet på mere end 6.000 TEU, som er blevet skrottet. I midten af april har skibsrederne sendt i alt 115.570 TEU til ophuggerne, primært i Indien.
Ubalancen mellem udbud og efterspørgsel inden for containerskibsfart består fortsat, og der skal gå flere år med negativ vækst i flåden før, at der igen er balance. BIMCO forudser, at 250.000 TEU vil blive skrottet i 2016, hvilket kun svarer til 1,26 procent af den nuværende flådestørrelse.
Kilde: BIMCO