Forsøg med farvandsovervågning i Arktis
Den svenske søfartsstyrelse, Sjöfartsverket, er i gang med at teste et nyt system til farvandsovervågning i de arktiske egne, baseret på en teknologi der ikke kræver landbaserede infrastruktur såsom AIS basestationer eller radiokommunikation.
”Sverige har en lang erfaring med vintersejlads i de nordlige dele af Østersøen og Den Botniske Bugt. Vores viden er værdifuld for sikkerhed og miljøbeskyttelse nu, hvor de nye trafikmønstre i Arktis begynder at tage form”, siger Per Setterberg, der er leder af projektet.
Projektet, der er døbt Mona Lisa Ice - MICE, benytter skibene som basestationer til at fremsende oplysninger om den omkringliggende trafik og skibets egen kurs, fart, position og andre relevante oplysninger.
Oplysningerne udveksles med et koordinationscenter i landet via satellitlink. Samme satellitlink benyttes til udveksling af ruter og anden nødvendige kommunikation mellem skibet og koordinationscenteret.
”Vi anvender teknikken Sea Traffic Management (STM), der er udviklet inden for rammerne af Mona Lisa projektet og tilpasser den til det arktiske miljø”, siger Per Setterberg.
Lige nu befinder den svenske isbryder Oden sig i arktisk farvand, hvor den er i gang med at teste systemet, der er udviklet i et samarbejde mellem Sjöfartsverket og Chalmers University of Technology i Gøteborg.
Mona Lisa er en teknologi til overvågning af skibstrafik, udviklet under ledelse af Sjöfartsverket og finansieret igennem EU-kommissionens TEN-T program.
Kilde: Sjöfartsverket