Femern elementer skal bygges i Rødby
Bestyrelsen for Femern A/S har indstillet, at Rødby havn udpeges som produktionsplads for tunnelelementerne til den kommende Femern Bælt forbindelse. Det sker efter en grundig gennemgang af de 20 lokaliteter der har ønsket at stille sig til rådighed for produktionen.
Blandt de mulige lokaliteter er det Femern A/S’ klare vurdering, at Rødbyhavn er den mest hensigtsmæssige placering for produktionsfaciliteterne. Vurderingen bygger på følgende:
• Rødbyhavn opfylder alle tekniske krav. Det er således muligt at etablere otte produktionslinjer i området baseret på industriel produktion, og der er kun behov for at grave en relativt kort udskibningskanal.
• Femern A/S er i besiddelse af alle nødvendige miljødata for at kunne integrere produktionspladsen i VVM-redegørelsen, idet selskabet selv har gennemført et 2-årigt
miljøundersøgelsesprogram i området. Det indebærer, at 2020-målsætningen kan
fastholdes. Dertil kommer, at de miljømæssige konsekvenser af hele projektet koncentreres i ét område frem for at blive spredt på flere lokaliteter.
• Rødbyhavn indebærer de færreste risici og de bedste kontrolmuligheder for selskabet. En placering i umiddelbar nærhed af linjeføringen minimerer transportrisikoen.
Der er desuden størst mulig sikkerhed vedrørende miljødata, da Femern A/S selv har indhentet dem.
En placering ved linjeføringen betyder desuden mindre risiko for klagesager, idet der kun sker en begrænset udvidelse af den kreds af personer og virksomheder, som berøres af projektet, ligesom de involverede myndigheder både lokalt og nationalt i videst muligt omfang forbliver de samme.
I selve anlægsfasen vil en placering ved linjeføringen give Femern A/S de bedste betingelser for at føre løbende tilsyn og kontrol med produktionen.
Placeringen ved Rødbyhavn vil medføre en forøgelse af anlægsomkostningen på i størrelsesordenen 2,8 mia. kr. i forhold til det konsoliderede anlægsoverslag fra november 2010, som var baseret på, at entreprenørerne ville vælge at etablere produktionsfaciliteter i Polen.
Denne meromkostning er en direkte konsekvens af EU-Kommissionens nye retningslinjer for tolkningen af VVM-direktivet og målet om en åbning af den faste forbindelse i 2020. En merudgift i denne størrelsesorden vil generelt fremkomme ved placeringer i Tyskland eller Danmark, som følge af det højere løn- og omkostningsniveau i forhold til Polen.
På baggrund af den gennemførte analyse er det imidlertid selskabets vurdering, at ingen af de foreslåede lokaliteter i Polen lever op til kravene vedrørende teknisk og miljømæssig
egnethed. Det vurderes således ikke at være muligt at lægge produktionen i Polen og samtidigt fastholde åbningen i 2020.
På baggrund af ovenstående er det vurderingen, at en placering af produktionspladsen ved Rødbyhavn ud fra en samlet vurdering er den mest hensigtsmæssige løsning.
Kilde: Transportministeriet