Europa, USA og Kina kan fjerne 84 pct
IMO beskyldes fra mange sider for at være alt for fodslæbende, når det gælder skrappere krav til reduktion af skibsfartens CO2-udledninger. Men Europa, USA og Kina kan sikre dekarbonisering af 84 pct. af den globale skibstrafik, hvis de går sammen, viser analyse fra NGO´en Transport & Environment.
Troen på, at IMO´s miljøkomite, MEPC, kan nå til enighed om at skærpe kravene til skibsfartens dekarbonisering ved det næste møde om få uger, kan trods et voksende pres ligge på et lille sted.
Men en ny undersøgelse fra Transport & Environment (T&E) i Bruxelles peger på, at Europa, USA og Kina kunne dekarbonisere 84 pct. af alle globale udledninger fra skibe uden indblanding fra IMO.
T&E analysen viser nemlig, at selvom skibe registreret i de tre økonomiske zoner kun tegner sig for 40 pct. af skibsemissionerne, så anløber langt de fleste af verdens store skibe deres havne og udgør dermed 84 pct. af den globale skibstrafik.
Det betyder, at indførelsen af kvotesystemer, som det planlagte ETS i EU, i alle tre zoner kan sikre en dekarbonisering af hovedparten af verdens skibstrafik, påpeges det i analysen.
“Bestræbelserne på at dekarbonisere skibsfarten i IMO-regi har hidtil være elendige. Behovet for konsensus på globalt plan har ikke bragt os nogen vegne. Men der er en meget nemmere måde at gøre det på. Da langt de fleste skibe passerer gennem Europa, Kina og USA kan disse førende økonomier ensidigt regulere emissioner uden at skulle store på det ineffektive IMO,” siger Jacob Armstrong, der er bæredygtighedschef i T&E.
Undersøgelsen er bl.a. baseret på en AIS-analyse af den globale skibstrafik i 2019.
Kilde: Splash.