EU Parlamentet misser klimaforbedring

Europa Parlamentets Miljøudvalg stemte i sidste uge om det såkaldte MRV-forslag, der kunne have sikret en reel og praktisk nedbringelse af skibsfartens CO2-udledning med et system for overvågning, kontrol og rapportering. Politikerne valgte desværre ikke den ambitiøse linje, mener Rederiforeningen.

”Man har fra Miljøudvalgets side valgt at tage transportarbejdet, altså mængden af gods, der fragtes, ud af rapporteringskravet og udelukkende fokusere på skibenes brændstofforbrug samt distancen, de sejler. Den model siger intet om udviklingen i energieffektivitet, og man giver heller ikke rederierne mulighed for aktivt at bruge disse data som et energioptimerende værktøj. Det er et overraskende resultat, idet Miljøudvalget normalt har en meget ambitiøs grøn dagsorden”, siger Maria Bruun Skipper, chefkonsulent i Rederiforeningen.

Afstemningen i Miljøudvalget var den foreløbige kulmination på en længere proces i EU, hvor man har arbejdet på at udvikle den rigtige måde at begrænse CO2-udledning mest muligt under hensyntagen til skibsfartens vilkår.

Miljøudvalget valgte desuden at udvide rapporteringskravet til at gælde for skibe helt ned til 400 BT mod de 5.000 BT, som Kommissionen har foreslået. Med 5.000 BT dækker man 90 procent af CO2-udledningen. Den lavere tærskel pålægger mange små rederier en administrativ byrde uden væsentlig miljøgevinst. Herudover har Parlamentet valgt at indføre rapporteringskrav af NOx, hvilket ikke giver mening i forhold til MRV-forslagets mål og kun kan gøres præcist med installation af måleudstyr.

Rederiforeningen har hidtil set MRV-forslaget i EU som et første skridt mod en samlet global løsning i den internationale maritime FN-organisation, IMO. Men med Parlamentets fundamentale ændringer af forslaget bevæger EU sig nu væk fra en mulig global løsning.

”Alt i alt betyder resultatet af Miljøudvalgets afstemning, at hele pakken er udskudt. Det er ærgerligt for klimaet og for rederierne, der tørster efter klarhed om hvilke regler, de skal drive deres virksomheder efter. Samtidig giver det kun mening at rapportere om brændstofforbrug og distance, hvis man også medregner, hvor meget gods der er fragtet. Kun sådan kan erhvervet vise resultaterne af teknisk og operativ optimering”, siger sekretariatschef i Rederiforeningen Bruxelles-kontor, Simon C. Bergulf.

”For at føje spot til skade, har miljøudvalget placeret sig selv i en umulig forhandlingssituation overfor rådet, når de to parter skal drøfte, hvordan man kan blive enige om en aftale i de kommende måneder,” tilføjer Simon Bergulf, der finder det ærgerligt, at et ambitiøst klimaforslag nu er blevet udvandet.

Rederiforeningen vil fortsat arbejde på at sikre, at EU’s medlemslande fastholder en ambitiøs klima-miljø-dagsorden både i EU og IMO.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark