EU går efter single window-løsning
Muligheder og begrænsninger inden for digitale løsninger i forhold til søtransport var et af hovedemnerne, da Europa-Kommissionen den 22.-23. november 2012 var vært for konferencen e-Maritime i Bruxelles.
Der var tale om en bredt anlagt konference med 250 deltagere, der blev indledt af generaldirektør Mathias Ruete fra Kommissionens transportdirektorat (DG MOVE).
Rederierhvervets interesse knyttede sig især til diskussionerne om administrative byrder og skibsoperation, der bl.a. blev drøftet i workshop på dag 2. I den sammenhæng var kaptajn Christian E. Rørbeck fra Maersk Line inviteret til at fortælle, hvordan administrative byrder opleves til søs.
”Vi fik det ud af det, vi havde håbet på, og Christian fik fint fortalt, hvorfor især havnepapirer forud for anløb fortsat er en stor byrde for kaptajnerne til søs – også i situationerne med flere gentagende havneanløb i EU-havne inden for Schengen”, siger kontorchef Peter Olsen fra Danmarks Rederiforening.
Christian E. Rørbeck orienterede forsamlingen om, at der ved anløb af 6 EU-havne på en fast rute mellem Asien og Europa skal afleveres 80 dokumenter underskrevet og stemplet til de respektive myndigheder i de pågældende lande. Det er de samme oplysninger, der skal afleveres fra havn til havn hvilket udtrykker, at såvel myndighederne i de enkelte lande som landene imellem fortsat ikke er i stand til at udveksle oplysninger.
”På baggrund af præsentationen og den efterfølgende diskussion blev det ganske tydeligt for Kommissionen, myndighedsrepræsentanterne og øvrige interessenter, hvorfor en Single Window løsning er påkrævet i EU. Det er et rigtigt godt udgangspunkt for det videre arbejde”, siger Peter Olsen.
Konferencen bød også på diskussioner om multimodalitet, havneoperation og E-navigation inden for rammerne e-Maritime, og Kommissionen vil på baggrund af input fra konferencen nu overveje næste skridt.
Kilde: Danmarks Rederiforening