ESA åbner konkurrencesag mod Color Line

EFTA-tilsynsmyndigheden ESA har åbnet en sag mod Color Line og Sandefjord Kommune i Norge for at undersøge, om der sker brud på konkurrencereglerne. Fjord Line ville opstarte sejlads mellem Sandefjord og Strømstad i Sverige, hvor Color Line har haft eneret på at sejle, men Fjord Line mener, at Color Line har ønsket at holde konkurrenter ude, og at kommunen har bidraget til det.

MS Bergensfjord. Foto: Espen Gees.

”Selvom åbningen af en sag ikke er ensbetydende med en endelig afgørelse om brud, bør det erindres, at sidste gang ESA indledte en formel efterforskning af forholdene på ruten mellem Sandefjord og Strømstad, endte det med en bøde til Color Line på omkring 150 millioner kroner”, siger Fjord Lines bestyrelsesformand Peter Frølich.

Han pointerer, at de forhold, som ESA nu efterforsker er meget alvorlige, særligt da de involverer de samme parter som i afgørelsen fra 2011. ESA kender konkurrencevilkårene på ruten meget godt, og det følger af ESAs retningslinjer for beregning af bøder, at der gives et 100 procent tillæg ved yderligere overtrædelser.

Fjord Line har varslet ESA om de konkurrenceforvridende forhold på ruten. ESA har derefter indhentet dokumentation på mere end 4000 sider fra Sandefjord Kommune, Color Line og Strømstad Kommune. Det fremgår af dagens beslutning, at det er disse dokumenter, som Sandefjord Kommune og Color Line selv har sendt til ESA, der danner grundlag for ESAs beslutning om at indlede en formel efterforskning.

”Fjord Line er tilfreds med, at ESA deler rederiets bekymring for de konkurrenceforvridende aftaler og tildelinger, som er gennemført mellem Color Line og Sandefjord Kommune”, siger Rickard Ternblom, koncernchef i Fjord Line.

”Sandefjord Kommune er siden 2012 blevet advaret af ESA, Konkurrencestyrelsen, Kystverket og deres egen advokat i Amtzen de Besche om, at de bryder loven ved at give Color Line særbeskyttelse mod konkurrence. Kommunen har imidlertid ignoreret alle råd og har dertil i 2013 indgået en ny aftale, hvor Color Line fik en helt exceptionel beskyttelse mod konkurrence helt frem til 2026”, tilføjer hun.

Da Color Line modtog ESA-bøden, og de eksklusive konkurrenceaftaler faldt bort, var rederiets næste træk at blokere for konkurrenter på ruten ved at ændre sejltiden fra 7.00 til 8.00 og forlænge overfarten til Strømstad fra 2,5 til 3 timer. Målet var at hindre konkurrenter i at få sejltider, der ville være rentable. Det kan ses som konsekvens af, at Color Line vidst, at Fjord Line ville starte op i Strømstad. Også denne taktik fik støtte og beskyttelse fra Sandefjord Kommune.

ESA idømte i 2011 Color Line en bøde for at forsøge at holde konkurrenter ude fra havnen i Strømstad. Color Line havde siden 1991 haft en aftale med Strømstad Kommune, der sikrede, at rederiet havde eneret på at anløbe den kommunale havn.

Kilde: Fjord Line

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark