Erhvervet trækker opbakning til ny isafgift
Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening, DI/Transport og Danske Havne trækker nu deres opbakning til den nye lov om isbrydning. Det sker efter, at politikerne har besluttet at fritage vestkysthavnene for at betale til ordningen,
”Det er en obstruktion af den løsning, vi har forhandlet på plads med Forsvarsministeriet, og som byggede på, at alle havne i Danmark skulle betale solidarisk til isbryderordningen”, siger sekretariatschef i Danske Havne, Tom Elmer Christensen til Ritzau.
Sekretariatschefen sætter også tydelig adresse på kritikken
”Det er Troels Lund Poulsen fra Venstre og Lene Espersen fra De Konservative, der har fået igennem, at de vestjyske havne ikke skal betale”, siger Tom Elmer Christensen med henvisning til behandlingen af sagen i Folketingets Forsvarsudvalg.
Troels Lund Poulsen afviser den skarpe kritik.
”Det er en helt uhørt kritik. Det er først og fremmest forsvarsministeren, som har stillet et ændringsforslag til sin egen lov. Han vil gerne rette op på nogle uretmæssigheder, som er kommet frem under udvalgsbehandlingen”, siger Troels Lund Poulsen til Ritzau.
Troels Lund Poulsen bekræfter dog, at Venstre og De Konservative gerne vil friholde de vestjyske havne.
”Havnene er fritaget i lovgivningen, fordi de ikke har samme isproblemer som de indre danske farvande. Derfor har de altid været fritaget for at betale denne afgift for isbrydning. Det har vi ikke villet lave om på”, siger Troels Lund Poulsen.
De fire erhvervsorganisationer bag forslaget til en ny solidarisk isafgift, fastholder deres kritik af, at politikerne nu ligger op til at bryde det solidariske princip i lovforslaget.
I en fælles udtalelse sendt til Forsvarsminister Nick Hækkerup og Forsvarsudvalget skriver Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibsmæglerforening, DI/Transport og Danske Havne:
”Der tegner sig nu et politisk flertal for at fritage havnene på Vestkysten fra loven og tilsidesætte forslaget fra et enigt erhverv, der var villig til at påtage sig et samfundsansvar. Ved at friholde Vestkysthavnene undsiger man erhvervets solidariske løsning. Det kan ikke begrundes, at søtransport til havne i det øvrige land nu alene skal bidrage til den solidariske ordning.
Vælger man at undtage en gruppe af havne, kan erhvervet ikke længere bakke op om den nye organisering af isbrydning”,
Esbjergs havnedirektør Ole Ingrisch har i en kommentar til JydskeVestkysten tidligere på ugen afvist præmissen om, at der var lagt op til en solidarisk ordning.
”Det har intet med solidaritet at gøre, at et flertal bestemmer at give et mindretal en ekstra omkostning, som vi aldrig får glæde af”, sagde havnedirektøren til JydskeVestkysten.
Kilde: fyens.dk