Enighed om eksport-pakke med blå fordele
Ordningen om besætningsskift i Danmark forlænges, erhvervsrejser smidiggøres, eksportkreditten gøres mere risikovillig og der etableres en grøn vækstpulje til forsøgsprojekter. Det er blandt de positive elementer for Det Blå Danmark, som nu er aftalt på Christiansborg som led i en genstart af dansk eksport.
Genstartsaftalen for dansk eksport indeholder elementer, der giver et velkomment boost til den maritime branche, lyder kommentaren fra Danske Maritime til aftalen, som faldt på plads i aftes mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet.
Også Danske Rederier glæder sig over, at flere af anbefalingerne fra Det Blå Danmarks genstartsteam er kommet med i aftalen - ikke mindst forlængelsen af den midlertidige ordning for besætningsskift i Danmark, der foreløbig har givet knap 1200 søfarende en vej hjem fra skibet eller en mulighed for at påmønstre til den næste tørn.
”Det er afgørende, at vi nu får politikernes håndslag på, at de fortsat vil hjælpe med besætningsskift gennem Danmark. Vi har stadig massive udfordringer med at få vores søfarende af og på skibene, så jeg er meget tilfreds med, at der med aftalen afsættes midler til en forlængelse af den midlertidige ordning,” siger Anne H. Steffensen, adm. dir. i Danske Rederier.
I Danske Maritime fremhæver adm. dir. Jenny Braat bl.a. de elementer i aftalen, der smidiggør erhvervsrejser ud af Danmark.
“Det er tydeligt i aftalen, at man fra politisk side både på EU-niveau og globalt vil gøre sit bedste for at skubbe på, så vores erhvervsdrivende får bedre adgang til at passe deres arbejde rundt i verden,” siger hun.
Men også Genstartspakkens elementer om en mere risikovillig eksportkredit hos Eksport Kredit Fonden, glæder Jenny Braat.
“Vi har fra industriens side efterspurgt konkurrencedygtige finansieringsmuligheder i årevis, så kunder kan låne lige så attraktivt i Danmark som i udlandet. Det er et budskab, som Danske Maritime igen og igen har haft med på Christiansborg, og i forbindelse med coronakrisen er behovet kun blevet endnu mere udtalt. Nu er det endelig realiseret, og selv om vi selvfølgelig lige skal se det rullet ud i praksis, så bør det komme den maritime industri til gode og danne grobund for vigtige investeringer og omsætning,” siger Jenny Braat i sin kommentar til aftalen.
Både Danske Maritime og Danske Rederier glæder sig over, at aftalen indeholder en grøn vækstpulje, hvor rederier og andre virksomheder kan søge støtte til initiativer, der kan skubbe skibsfarten i en grønnere retning.
”Man må aldrig lade en krise gå til spilde, og med søsætningen af en grøn vækstpulje kan vi i rederierne sætte turbo på den grønne omstilling, som vi er godt i gang med. Vi har ambitionen om at sætte de første CO2 neutrale oceangående skibe på søen inden for de næste 10 år, og det mål når vi ikke uden investeringer i test af ny teknologi og nye brændstoffer,” siger Anne H. Steffensen.
I alt er der afsat 500 mio. kr. i 2020 til elementerne i Genstartspakken.
Kilde: Danske Rederier og Danske Maritime.