Drivaksel var skyld i forlis
Den 18. juli forliste Danpilot-lodsbåden Triton, der er hjemmehørende på Madsnedø, i Smålandsfarvandet. Den Maritime Havarikommission har nu udarbejdet en søulykkesrapport om hændelsen, som viser, at forliset skyldtes et mekanisk sammenbrud af drivakslen.
Det forårsagede en gennemboring af aluminiumsskroget på Triton, hvorefter maskinrummet i løbet af få minutter blev vandfyldt. Triton var ikke konstrueret til at forblive flydende med et vandfyldt maskinrum og forliste cirka 10 minutter efter drivakslens sammenbrud.
På Triton fandtes der ikke noget system, der kunne påvise, at drivakslen var blevet samlet forkert, før ulykken skete. Eftersom selskabet havde outsourcet evalueringen af fartøjets mekaniske tilstand, kunne fejlen forblive ubemærket, indtil ulykken skete.
Triton havde ikke et design og en konstruktion, der var tilstrækkeligt robust til at modstå et mekanisk sammenbrud. Ulykken viser vigtigheden af at have et præventivt vedligeholdelsesprogram på mindre fartøjer, der har ingen redundans, hvad angår opdrift eller lænsepumper.
Det lykkedes fartøjsføreren at forlade fartøjet på en kontrolleret og rolig måde, fordi han reagerede tidligt og udløste redningsflåden næsten umiddelbart efter at have konstateret indstrømningen af vand. Andre ulykker, der er relateret til vandfyldning af fiskefartøjer, understreger, hvilke udfordringer der er forbundet med maskinrumslækager og vigtigheden af at have redningsudstyret umiddelbart tilgængeligt. Det at der var en redningsflåde såvel forrest som bagest i fartøjet, forøgede fartøjsførerens chance for at forlade fartøjet på en sikker måde.
Kilde: Den Maritime Havarikommission