Digitaliseringen er først lige startet
DFDS er et rederi, der består af tre forretninger, passagerdelen samt fragt og logistik. Mens passagerforretningen er langt fremme med hensyn til digitalisering, er processen først lige startet inden for fragt og logistik, fortæller Niels Smedegaard, adm. direktør for DFDS, i forbindelse med Rederiforeningens årsdag, der netop havde fokus på digitalisering.
”Inden for passagerforretningen er vi relativt langt fremme med hensyn til digitalisering med online-salg blandt andet, og vi har igennem en årrække kigget på det. Det er noget andet inden for både fragt og logistik, som er mere traditionelle områder. Men udviklingen går hurtigt, og de chauffører, der kommer med varer fra kunder, har jo alle en smartphone. Vi bør kunne kommunikere med dem, når de er på vej, hvis der for eksempel opstår kø eller forsinkelser. Der er mange muligheder, og det er vi langsomt ved komme i gang med”, siger Niels Smedegaard til Maritime Danmark.
”Igennem de sidste 12 måneder har vi hver tredje måned rullet nye ting ud, der har handlet om, hvordan vores website ser ud og hvordan websitet er integreret med interaktive ting. Inden for shipping skal kunder kunne bestille overfarter via iphone eller ipad. Vi er kun lige begyndt”, siger Niels Smedegaard.
Han fortæller, at DFDS har valgt at hyre folk ind udefra til at tage sig af den digitale udvikling i rederiet. Der er dannet et udviklingscenter, som står for udviklingen i samarbejde med rederiets øvrige medarbejdere, og det er i øvrigt et udviklingscenter, hvor der snart bliver behov for flere medarbejdere.
”Det er et af de hurtigst voksende interne områder. Udviklingen kommer til at gå hurtigere og hurtigere, og vi bruger forholdsvis mange penge på det”, siger Niels Smedegaard.
I forhold til mange andre brancher er skibsfarten generelt temmelig langt bagud, når det gælder digitalisering. Det er der flere forklaringer på, mener Niels Smedegaard.
”Indtil nu har det fungeret meget godt, og kunderne har været tilfredse. Samtidig er logistik low margin business, man tjener to-tre procent, hvis det går godt, og det er dyrt med den nye teknologi. Desuden har man indtil nu fokuseret meget internt. Vi har fokuseret på at designe bedre skibe og minimere omkostningerne, bruge mindre brændstof osv., og vi har fokuseret knap så meget på relationerne til kunderne”.
”Det har ændret sig for vores vedkommende. Tilbage i 2012 besluttede vi, at vi inden for fragtområdet skal have samme kundefokus og samme viden om kunderne, som vi har i vores passagerforretning. Nu har vi for eksempel kundetilfredshedsundersøgelser også i fragtforretningen. Det havde vi ikke førhen”, siger Niels Smedegaard, som tilføjer, at udviklingen vil fortsætte med nye former for services til kunderne inden for fragt og logistik. Services, som giver kunderne ekstra værdi.
”Det prøver vi meget på, og det er måske derfor, at vi vokser lidt mere end andre i markedet”, siger Niels Smedegaard.
Redaktionen