Digitaliseringen er først lige startet

DFDS er et rederi, der består af tre forretninger, passagerdelen samt fragt og logistik. Mens passagerforretningen er langt fremme med hensyn til digitalisering, er processen først lige startet inden for fragt og logistik, fortæller Niels Smedegaard, adm. direktør for DFDS, i forbindelse med Rederiforeningens årsdag, der netop havde fokus på digitalisering.

”Inden for passagerforretningen er vi relativt langt fremme med hensyn til digitalisering med online-salg blandt andet, og vi har igennem en årrække kigget på det. Det er noget andet inden for både fragt og logistik, som er mere traditionelle områder. Men udviklingen går hurtigt, og de chauffører, der kommer med varer fra kunder, har jo alle en smartphone. Vi bør kunne kommunikere med dem, når de er på vej, hvis der for eksempel opstår kø eller forsinkelser. Der er mange muligheder, og det er vi langsomt ved komme i gang med”, siger Niels Smedegaard til Maritime Danmark.

”Igennem de sidste 12 måneder har vi hver tredje måned rullet nye ting ud, der har handlet om, hvordan vores website ser ud og hvordan websitet er integreret med interaktive ting. Inden for shipping skal kunder kunne bestille overfarter via iphone eller ipad. Vi er kun lige begyndt”, siger Niels Smedegaard.

Han fortæller, at DFDS har valgt at hyre folk ind udefra til at tage sig af den digitale udvikling i rederiet. Der er dannet et udviklingscenter, som står for udviklingen i samarbejde med rederiets øvrige medarbejdere, og det er i øvrigt et udviklingscenter, hvor der snart bliver behov for flere medarbejdere.

”Det er et af de hurtigst voksende interne områder. Udviklingen kommer til at gå hurtigere og hurtigere, og vi bruger forholdsvis mange penge på det”, siger Niels Smedegaard.

I forhold til mange andre brancher er skibsfarten generelt temmelig langt bagud, når det gælder digitalisering. Det er der flere forklaringer på, mener Niels Smedegaard.

”Indtil nu har det fungeret meget godt, og kunderne har været tilfredse. Samtidig er logistik low margin business, man tjener to-tre procent, hvis det går godt, og det er dyrt med den nye teknologi. Desuden har man indtil nu fokuseret meget internt. Vi har fokuseret på at designe bedre skibe og minimere omkostningerne, bruge mindre brændstof osv., og vi har fokuseret knap så meget på relationerne til kunderne”.

”Det har ændret sig for vores vedkommende. Tilbage i 2012 besluttede vi, at vi inden for fragtområdet skal have samme kundefokus og samme viden om kunderne, som vi har i vores passagerforretning. Nu har vi for eksempel kundetilfredshedsundersøgelser også i fragtforretningen. Det havde vi ikke førhen”, siger Niels Smedegaard, som tilføjer, at udviklingen vil fortsætte med nye former for services til kunderne inden for fragt og logistik. Services, som giver kunderne ekstra værdi.

”Det prøver vi meget på, og det er måske derfor, at vi vokser lidt mere end andre i markedet”, siger Niels Smedegaard.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

14.12.2024Maritimedanmark.dk

Arktisk skibsfart sætter ny rekord

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark