DFDS-konkurrent fik ikke Kanalrute
Frankrigs Seine Maritime Råd har forkastet MyFerryLinks bud på besejling af Dieppe - Newhaven ruten, når en ny koncession træder i kraft. Eurotunnel datterselskabets bud var det eneste, efter at alle andre kandidater, her iblandt DFDS, opgav at byde.
”Koncessionen løber frem til den 1. januar 2015. Det giver os tid til at præsentere et nyt projekt”, siger lederen af Rådet, Nicolas Rouly til Lloyds Loading List.
Nicolas Rouly, har fortalt lokale medier, at ingen af kandidaterne havde været i stand til at opfylde de vilkår og betingelser for tilbud, som var blevet udarbejdet på grundlag af erfaringerne fra den nuværende koncession, der løber i syv år frem til den 1. januar 2015.
Færgeoverfart har hidtil fået et offentligt årligt tilskud fra Rådet på 14 millioner EUR, for at driften kunne løbe rundt. Rouly syntes at udelukke en lukning af ruten, som det er blevet bragt på bane i løbet af de sidste par år på grund af det store tilskud, der er givet.
Hvis det ikke lykkes at få et nyt acceptabelt bud ved en ny budrunde, kan Rådet bede DFDS om at fortsætte driften af ruten i yderligere et år, har en talsmand for havnen i Dieppe fortalt til Lloyds Loading List.
DFDS driver ruten gennem datterselskabet Transmanche Ferries, der betjener overfarten med to daglige retursejladser året rundt. Overfarten tager fire timer.
DFDS, samt P & O Ferries og Brittany Ferries havde allerede inden fristen for den nu afsluttede budrunde meddelt at de ikke længere var interesseret på grund af betingelserne, der gør, at de ikke mener ruten kan gøres rentabel.
Kilde: Lloyds Loading List.