Danske Rederier: Udsigt til negativt år
Covid-19 pandemien har i årets første seks måneder påvirket alle dele af skibsfarten, men i vidt forskellige retninger, når man sammenligner udviklingen i de internationale søfartsmarkeder i første halvdel af 2020 med første halvår af 2019, skriver Danske Rederier i en analyse. Udsigten for hele året er negativt.
Det seneste kvartalsregnskab fra Maersk overgik alle forventninger positivt og er dermed et billede på, hvordan Covid-19 pandemien har påvirket skibsfarten forskelligt.
Containerskibene har haft tre procent højere indtjening, produkttankere har haft 114 procent højere indtjening, og olietankere har haft 188 procent højere indtjening. Dog er indtjeningen for tørlast faldet med 27 procent. Det viser en ny analyse fra Danske Rederier. ”Helt overordnet har det været et turbulent halvår for store dele af handelsflåden. Tankmarkedet har været ekstraordinært godt på grund af mangel på lagerkapacitet i foråret, mens tørlastmarkedet hurtigere følge effekten af den globale recession,” siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier. Tankmarkedet har dog fundet et mere normalt niveau, efter de olieproducerende lande har nedsat produktionen.
På trods af øget indtjening i nogle dele af skibsfarten det første halvår af 2020, ser det samlede billede for søtransport dog ud til at blive negativt i år fordi verdenshandelen falder og der er mindre at sejle med. Forventningen er, at transport af varer til søs vil falde 5,2 procent i 2020. ”Selvom nogle har kunne øge indtjeningen trods corona, har det ikke været et nemt halvår for rederierne. Tørlast har været meget udfordret, og offshoremarkedet har også været svært. Desuden har færge- og passagerskibene været i en situation, hvor der i lang tid har været meget få passagerer og mange restriktioner”, siger Jacob K. Clasen. Ud over et marked med generel lavere efterspørgsel, har den helt store udfordring været problemer med at få besætninger af og på skibene. ”Problemerne med besætningsskift har fyldt ufattelig meget i det seneste halve år og gør det stadig. Det er unægteligt svært at drive rederi, når det er så svært for besætningerne at på- og afmønstre. Vi har fundet en del af løsningen i Danmark sammen med myndighederne, men vi krydser fingre for, at situationen normaliserer sig i resten af verden snart,” siger Jacob K. Clasen. Kilde: Danske Rederier