Dansk-maltesisk strid efter dødsulykke
Søfartsstyrelsen har på baggrund af en rapport fra Den Maritime Havarikommission, der omhandler en kollision mellem en dansk fiskekutter og et maltesisk flaget fragtskib, der kostede en dansk fisker livet, rettet flere henvendelse til de maltesiske myndigheder. Men malteserne svarer ikke.
”Det er en katastrofe, at Malta slet ikke reagerer på en så alvorlig arbejdsulykke. Det virker som om, at Malta nærmest er ligeglad med en død fisker fra Danmark”, siger formanden for 3F Sømændene, Søren Sørensen, til Fagbladet 3F.
Ulykken indtraf den 10. juli 2014, hvor det maltesisk flagede fragtskib Rig kolliderede med den danske kutter Inger Marie i internationalt farvand nordøst for Læsø. Kutteren sank på mindre end et minut, og det lykkedes først efter en time en svensk redningshelikopter at finde kutterens skipper, Teddy Bak Nielsen, men da var det for sent.
Fragtskibets 1. styrmand forklarede efterfølgende til de svenske myndigheder, at den danske kutter var kommet bagfra på bagbords side, hvilket betød at kutteren skulle vige for fragtskibet. Teddy Bak Nielsen var ene mand om bord på kutteren, og derfor var der ingen til at modsige udsagnet.
Men udsagnet modsiges af en efterfølgende rapport fra Havarikommissionen der slår fast, at fiskekutteren kom fra styrbord, og at det dermed var fragtskibet der havde vigepligten. Havarikommissionen slog endvidere fast, at der er indikationer på manglende udkig på fragtskibet og manglende brug af radar til anti-kollision.
Er dette tilfældet, er der basis for at indlede en straffesag mod 1. styrmanden, hvilket Søfartsstyrelsen gerne ser. Men på trods af 4 henvendelser til Malta, hvor den første blev sendt i marts 2015, er der intet sket.
”Det er prisværdigt, at Søfartsstyrelsen har sendt rykkere til Malta og dermed forsøgt at rette op på en elendig behandling af sagen fra dansk side. Men når Malta ikke tager henvendelserne seriøst, er det på høje tide, at Søfartsstyrelsen tager fat i Udenrigsministeriet, så der kan komme skred i sagen”, siger Søren Sørensen.
Danmark har ikke selv mulighed for at rejse en straffesag mod styrmanden, da ulykken indtraf i internationalt farvand. Det kan alene fragtskibets flagstat, Malta.
Redaktionen