Dansk-maltesisk strid efter dødsulykke

Søfartsstyrelsen har på baggrund af en rapport fra Den Maritime Havarikommission, der omhandler en kollision mellem en dansk fiskekutter og et maltesisk flaget fragtskib, der kostede en dansk fisker livet, rettet flere henvendelse til de maltesiske myndigheder. Men malteserne svarer ikke.

”Det er en katastrofe, at Malta slet ikke reagerer på en så alvorlig arbejdsulykke. Det virker som om, at Malta nærmest er ligeglad med en død fisker fra Danmark”, siger formanden for 3F Sømændene, Søren Sørensen, til Fagbladet 3F.

Ulykken indtraf den 10. juli 2014, hvor det maltesisk flagede fragtskib Rig kolliderede med den danske kutter Inger Marie i internationalt farvand nordøst for Læsø. Kutteren sank på mindre end et minut, og det lykkedes først efter en time en svensk redningshelikopter at finde kutterens skipper, Teddy Bak Nielsen, men da var det for sent.

Fragtskibets 1. styrmand forklarede efterfølgende til de svenske myndigheder, at den danske kutter var kommet bagfra på bagbords side, hvilket betød at kutteren skulle vige for fragtskibet. Teddy Bak Nielsen var ene mand om bord på kutteren, og derfor var der ingen til at modsige udsagnet.

Men udsagnet modsiges af en efterfølgende rapport fra Havarikommissionen der slår fast, at fiskekutteren kom fra styrbord, og at det dermed var fragtskibet der havde vigepligten. Havarikommissionen slog endvidere fast, at der er indikationer på manglende udkig på fragtskibet og manglende brug af radar til anti-kollision.

Er dette tilfældet, er der basis for at indlede en straffesag mod 1. styrmanden, hvilket Søfartsstyrelsen gerne ser. Men på trods af 4 henvendelser til Malta, hvor den første blev sendt i marts 2015, er der intet sket.

”Det er prisværdigt, at Søfartsstyrelsen har sendt rykkere til Malta og dermed forsøgt at rette op på en elendig behandling af sagen fra dansk side. Men når Malta ikke tager henvendelserne seriøst, er det på høje tide, at Søfartsstyrelsen tager fat i Udenrigsministeriet, så der kan komme skred i sagen”, siger Søren Sørensen.

Danmark har ikke selv mulighed for at rejse en straffesag mod styrmanden, da ulykken indtraf i internationalt farvand. Det kan alene fragtskibets flagstat, Malta.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark