Dansk design bag ny australsk isbryder
Den australske regering har fremlagt projektbilleder og beskrivelse af Australiens nye isbryder. Det viser, et moderne, sofistikeret skib, der vil tilbyde forskerne hidtil uset og udvidet adgang til Sydhavet og Antarktis. Fartøjet er designet af Knud E. Hansen og skal bygges af Damen i Holland.
Det nye skib er hurtigere, har forbedret isbrydningskapacitet, får større lasteevne og er i stand til at foretage kritisk havforskning i områder med havis i længere tid end den aldrende isbryder Aurora Australis, der har været i drift siden 1989.
Det nye design, der blev afsløret i Hobart torsdag viser et skib, der er næsten dobbelt så stor som Aurora. Det forventes at blive centralt for det australske Antarktis program indtil midten af århundredet. Isbryderen skal også fungere som støtte for andre statslige myndigheder, hvis behovet opstår.
Det nye 156 meter lange, 23.800 ton fartøj vil få øget fragt og havforskningskapacitet, men forventes dog kun, at kunne medbringe omtrent det samme antal passagerer, som Aurora Australis. Skibet vil kunne bryde sig vej gennem is på 1,65-meter, hvor Aurora kun kan klare 1.23 meter.
DMS Maritime var den eneste tilbudsgiver til projektet efter at P & O trak sig i januar, med den begrundelse, at det ville betyde langvarige investeringsomkostninger for tilbudsgiveren.
Den nye isbryder, der får base i Hobart, er en del af et regeringsløfte om at skabe arbejdspladser og vækst i Tasmanien. Den moderne sofistikerede isbryder skal yde kritisk støtte til Australiens fire forskningsstationer i og ved Antarktis og udvide Tasmaniens rolle som porten til det sydlige Ocean og Antarktis.
Kilde: Knud E. Hansen