Costa Concordia kommer ikke til Grenå
Det havarerede krydstogtskibet Costa Concordia kommer ikke til at blive skrottet på ophugningsværftet Fornæs A/S på Grenaa Havn. Værftet var ellers med i opløbet om at sikre sig ordren på ophugningen af det store italienske skib, der for to år siden forliste ved den italienske ø Giglio.
”Vi havde set frem til at få ordren. Det havde givet beskæftigelse til en lang række lokale virksomheder, der givetvis var kommet til at hjælpe med at skille skibet ad. Derudover skulle Grenaa Havn have leveret blandt andet kranydelser”, siger direktør i Fornæs A/S, Peter Niemann, til TV2/Østjylland.
Italienerne kontaktede ellers firmaet i Grenå efter at have set en video på internettet. Det østjyske ophugningsfirma meldte tilbage, at det var interesseret i opgaven. Desværre er havnen i Grenå ikke dyb nok til at kunne modtage skibet.
Når krydstogtskibet formentligt i juni igen flyder vil det blive bugseret om bord på verdens største semi-submersible heavy-liftfartøj Dockwise Vanguard og fragtet videre til ophugning. Problemet er, at heavy-liftfartøjet m,ed Costa Concordias vrag om bord vil have en dybgang på 18,5 meter og havnen i Grenå er kun 11 meter dyb.
Lige nu er bjærgningsmandskabet ved at gøre klar til at fastgøre store flydeelementer på den side af krydstogtskibet, der indtil september vendte ned mod klippegrunden. Arbejdet vanskeliggøres af at skibssiden har taget skade af det langvarige pres mod skroget.
Det ærgrer direktør for Grenaa Havn Henning Laursen, at Fornæs ikke kan få opgaven. Ifølge ham ville ordren på ophugningen af Costa Concordia også være kommet andre firmaer til gode og samtidig have haft en stor branding-værdi for Grenaa.
Desuden var det forventet, at Costa Concordia ville have tiltrukket en del turister mens ophugningsarbejdet stod på.
Kilde: TV2/Østjylland