Containerskibe overgår tankere på scrubber
Containerskibe med en samlet kapacitet på 5,3 mio. teu er nu udstyret med scrubbere for fortsat at kunne benytte det billigere højsvovlsbrændstof efter de nye IMO 2020 regler, viser en opgørelse fra BIMCO. Dermed er andelen med scrubber siden starten af juli større end for tankskibe.
"For at reducere udledningen af svovl har skibsredere, der har råd til det, i betydeligt omfang købt scrubbere som investeringer i skibe fortrinsvis med et højt brændstofforbrug," siger Peter Sand, analysechef for shipping i BIMCO og fortsætter:
"Valget af scrubbere som en option for at overholde svovlregulativet blev debateret intenst efterhånden som 1. januar 2020 nærmere sig. Men selv med den lave prisforskel mellem høj- og lavsvovlsolie i det nuværende marked er det sikkert at sige, at investeringerne er økonomisk sunde."
I dag ligger prisforskellen på 67 dollar/ton mod en forventet normalt prisspænd på 100-200 dollar/ton, hvilket selvfølgelig forlænger tilbagebetalingstiden på scrubberinvesteringen.
Jo større skibene er, jo mere brændstof forbruger de. Det forklarer hvorfor det er mere populært at investere i scrubbere på de største VLCC´ere, Capesize og Ultra Large containerskibe, end det er for de mindre udgaver.
For VLCC´ere og Capesize sektoren udgør scrubber-udstyrede skibe 30 pct. af flåden (målt på dwt) og denne andel forventes at vokse til 35 pct. ved udgangen af året. For skibe med en kapacitet på mere end 15.000 teu er andelen allerede oppe over 40 pct. og når formentlig 50 pct. ved udgangen af 2020, forudser BIMCO.
Hvis man lægger de igangværende scrubber-retrofits og containerskibe under bygning med scrubbere sammen med den eksisterende andel, vil containerskibe med en samlet kapacitet på 8 mio. teu være udstyret med røgrensningsanlæggene. Det svarer til 31,6 pct. af den samlede kapacitet.
For råolietankskibe er den tilsvarende andel 30,9 pct. mens det for bulkcarriere er 23,5 pct.
Kilde: BIMCO