Containerfragtrater er måske på vej op
Selvom der stadig er et stykke vej at gå, før containerfragtraterne befinder sig på et stabilt og økonomisk bæredygtigt niveau, ser det ud til, at det hastige fald er overstået. Noget tyder på, at containerrederierne har aflyst kampen om markedsandelene.
Konsulenthuset Drewry har analyseret containerrederiernes regnskaber for første kvartal og konstaterer, at den intense kamp om markedsandele har gjort faldet i fragtrater værre, end det ellers ville have været. Maersk Line oplevede for eksempel et fald i indtægterne på 26 procent mod at få en vækst i containermængderne på syv procent. De øgede mængder til Maersk Line kommer ifølge Drewry fra rederier som APL, Hanjin og K Line, der både oplevede fald i indtægterne og i containermængderne.
Men noget tyder på, at containerrederierne nu har droppet kampen om markedsandelene. I hver fald har fragtraterne mellem Asien og Europa vist en opadgående tendens siden april, mens fragtraterne over Stillehavet har stabiliseret sig.
Tredje kvartal plejer normalt at være højsæson, og forud for dette vigtige kvartal har rederierne annonceret flere reduktioner i kapaciteten på begge handelsruter med det formål at få fragtraterne til at stige yderligere. Der er dog stadig lang igen, før man endeligt kan tale om et opsving i containerfragtraterne, konkluderer Drewry.
Maersk Line fik i første kvartal en omsætning på fem milliarder dollar, hvilket er 20 procent lavere end i samme periode sidste år. På bundlinjen fik rederiet et overskud på 37 millioner dollar mod 714 millioner dollar i første kvartal 2015.
Kilde: Lloyd’s Loading List