Asien-Europa giver tab til Maersk Line
Maersk Line forsøger at hæve fragtraterne, da rederiet i månedsvis har tabt penge på ruterne mellem Asien og Europa. Men det hjælper ikke på det grundlæggende problem, som er faldende efterspørgsel samtidig med, at der er tilgang af ny kapacitet.
”Den eneste holdbare løsning er en fundamental ændring i udbud og efterspørgsel. Markedet er i sig selv ikke bæredygtigt i øjeblikket. Priserne er brudt sammen på grund af faldende efterspørgsel, mens kapaciteten tiltænkt Asien-Europa-ruten bare bliver større”, siger Peter Sand, chefanalytiker hos Bimco.
I september og oktober har fragtraterne end ikke dækket rederiets udgifter til brændstof. Rederierne forsøger nu at hæve fragtpriserne med 750 dollar pr. container. Indtil videre er der transporteret 9,9 millioner containere mellem Asien og Europa i år, hvilket er fem procent mindre end i samme periode sidste år.
De lave fragtrater førte til, at Maersk Line i oktober måtte nedjustere forventningerne til årets resultat fra 2,2 milliarder dollar til nu kun 1,6 milliarder dollar. Nils Smedegaard Andersen, adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk, sagde ved den lejlighed:
”Det står værst til på Asien-Europa-ruten, hvor den svage udvikling i volumen bliver yderligere forværret af tilgangen af en masse ny kapacitet”.
Antallet af de helt store containerskibe i Triple E-klassen, som kun kan sejle på ruten mellem Asien og Europa, bliver seksdoblet indtil 2018, oplyser Alphaliner. Dermed vokser kapacitetsproblemet yderligere.
Kilde: Dagbladet Børsen