Omlægning af sydfynske færgeruter
Voldsomt stigende oliepriser sætter nu en stopper for flere af de sydfynske færgeruter. Ærø Kommune lægger op til en lukning af Fåborg-Søby og Marstal-Rudkøbing ruten. Samtidig vil de to tilbageblevne ruter blive omlagt
De galopperende oliepriser har nærmest tvunget armen om på ryggen af Ærø Kommune. Alene i den siddende kommunalbestyrelses tid er oliepriserne tredoblet.
"Og den kendsgerning gør det ekstra nødvendigt, at Ærø vælger en færgeløsning, som indebærer mindre sejlads", siger Ebbe Kalnæs, formanden for Ærøfærgerne og medlem af økonomiudvalget i Ærø Kommune, til Fyens Stiftstidende.
Fra 2012 satser Ærø Kommune alene på en færgerute mellem Ærøskøbing og en ny-anlagt havn ved Skovballe på Tåsinge. Sejltiden mellem Ærø og Tåsinge vil i så fald kunne bringes ned på 40 minutter, hvis de nuværende to tvillingefærger benyttes.
Og efter eventuelt ny-indkøb af færger vil det være muligt at nå fra Ærøskøbing til Skovballe på blot 30 minutter.
"Så vil det for alvor være muligt at bo på Ærø og arbejde på Fyn", siger Ebbe Kalnæs til avisen.
I dag skal passagerer mellem Svendborg og Ærøskøbing afsætte fem kvarter til rejsen.
Fra 2012 håber Ærø-politikerne desuden at kunne omlægge sejladsen fra Søby til Mommark, således at samarbejdshavnen på Als herefter bliver Fynshav. Det vil navnlig give gevinst, når motorvejen mellem Sønderborg og Aabenraa er etableret.
I den forbindelse forberedes fusion mellem A/S Ærøfærgerne, der ejes af Ærø Kommune, og den privatejede Søby-Mommark Fonden.
Kilde: Fyens Stiftstidende