Ohøj, du blå iværksætter
Europas Maritime Udviklingscenter starter i dag i samarbejde med Søfartsstyrelsen, Væksthus Hovedstadsregionen og Teknologisk Institut en ny kampagne der skal skaffe flere maritime iværksættere.
'Ohøj, du blå iværksætter' er overskriften på den kampagne der går i gang i dag. Bag initiativet står bl.a. Europas Maritime Udviklingscenter.
"Man skal ikke nødvendigvis have en masse penge for at blive iværksætter i denne branche. Man behøver jo ikke starte som skibsreder og købe skibe. Det er især befragtere og operatører, altså købmændene, der bliver selvstændige i disse år. De sidder og tjener millioner af dollar til en arbejdsgiver og spørger sig selv, hvorfor de ikke skal tjene de penge til sig selv,« siger Steen Sabinsky, der er sekretariatschef i Europas Maritime Udviklingscenter, til Dagbladet Børsen.
Der etableres nu et mentornetværk med eksperter og erfarne shippingfolk, der kan rådgive iværksætterne, så deres idéer er så vandtætte som muligt, inden de sættes i søen.
Europas Maritime Udviklingscenter taler i øjeblikket derud over med en hemmelig privat fond, der gerne vil støtte cirka10 virksomhedsidéer om året med et hemmeligt millionbeløb.
Kilde: Dagbladet Børsen