Blue Water på nyt Baku-eventyr
Shippingkoncernen Blue Water i Esbjerg har vundet en ny, stor transportkontrakt Blue Water skal transportere et såkaldt SFO skib fra værftet i Singapore til Baku i Det Kaspiske Hav.
FSO betyder Floating, Storage, Offloading - og populært sagt er der tale om en form for tankskib, der fortøjes i havet ved oliebrønden, hvorfra olie pumpes op i FSOen, der bruges som flydende lager, og selv kan pumpe olien over i de mindre tankskibe, der bringer olien i land.
Det specielle fartøj, der kan opbevare ca. 28.000 tønder olie, bygges på Keppel Singmarines skibsværft i Singapore, hvor fra Blue Water skal arrangere transporten fra Singapore via Det indiske Ocean, Rødehavet, gennem Suez Kanalen til Middelhavet, Sortehavet - og derefter igennem det russiske flodsystem Don-Volga til Det Kaspiske Hav.
Bredden på den smalleste sluse i det russiske flodsystem er 17 meter, og den har en max dybgang på 3,20 meter og en max højde på 14,00 meter på grund af
broer og elkabler, så det stiller visse krav til bygning af fartøjet. Den bliver således bygget i to moduler med en længde på 132,8 meter, en bredde på 15,65 meter og en højde på 17,2 meter og en dybgang på 3,00 meter. I alt drejer det sig om 2 store selvflydende skrogmoduler, der vejer 4.000 tons per stk.
Desuden skal der transporteres en del udstyr og dele til FSOen - i alt ca 2.000 tons / 15.000 kubikmeter.
Skrogmodulerne og delene bliver lastet ombord på 2 specielle sværgodsskibe i Singapore. Omladningen foregår i Sortehavet, og de selvflydende skrogmoduler slæbes igennem flodsystemet af slæbebåde, mens de andre dele og udstyr lastes ombord på flodskibe og pramme - og sejles igennem flodsystemet fra Azov til Astrakhan og derfra den sidste vej i Det Kaspiske Havn til oliebyen Baku i Azerbaijan. Her svejes skrogdelene sammen - før levering til kunden: det russiske olieselskab LukOil.
Lastningen i Singapore skal foregå i juli/august 2008, og levering skal senest foregå i oktober, da flodsystemet fryser til i november.