IMO møde i København en succes
Søfartsstyrelsen betragter det netop afsluttede 83. møde i IMOs Maritime Sikkerhedskomite i København, som en stor succes. Mere end 750 delegerede deltog i mødet, der betød fremskridt på en lang række områder.
Piratangreb
MSC udtrykte dyb bekymring over det fortsat høje antal tilfælde af sørøveri og væbnede angreb på skibe og anmodede medlemslandende om at intensivere deres bestræbelser på at få bragt sådanne angreb til ophør.
Komiteen udtrykte særlig bekymring for situationen i farvandene ud for Somalias kyst og gav sin fulde støtte til generalsekretærens initiativer, som bl.a. sigter imod, at FNs Sikkerhedsråd skal gå yderligere ind i sagen.
Komiteen bemærkede også, at der trods det generelle store antal overfald i nogle områder var en positiv udvikling.
I Malacca strædet har et udbygget, regionalt samarbejde imellem strædestaterne således begrænset antallet af overfald meget betydeligt.
Yderligere initiativer til imødegåelse af de mange tilfælde af sørøveri og væbnede overfald imod skibe forventes at blive drøftet på IMOs generalforsamling, som finder sted den 19. - 30. november.
Danske særkrav
Danmark havde stillet forslag om internationalisering af en række krav, som allerede var indført for danske skibe. Forslaget om alternative evakueringsmuligheder fra maskinrum, ekstra brandsikring af ventilationsanlæg fra kabysområdet, samt obligatoriske støjgrænser, hvor EU landene for sidstnævnte fremlagde et fælles forslag, blev vel modtaget og bliver nu sendt til videre behandling i de relevante tekniske underkomiteer.
Foranlediget af forliset af passagerskibet AL-SALAAM BOCCACIO 98 i foråret 2006, hvor mere end 1000 mennesker omkom, havde
Danmark stillet forslag om en hurtig internationalisering af et dansk særkrav om skråstillede lænseriste på ro-ro vogndæk.
Sigtet hermed var at forebygge, at lænsebrønde blev tilstoppet, og vand fra eksempelvis brandslukning blev ophobet på vogndækket.
I lyset af den alvorlige hændelse blev der udarbejdet og godkendt nye SOLAS bestemmelser, der skal nærmere udbygges med underliggende vejledninger.
Det er sigtet, at bestemmelserne vedtages på det næste møde i komiteen i foråret 2008.
Gasventiler på tankskibe
Danmark havde tidligere gjort 2 tekniske underkomiteer opmærksom på en uheldig praksis, hvor overtryksventiler fra lasttanke i visse kemikalie tankskibe alene var godkendt efter en gennemsnitsstandard, og ikke i forhold til de produkter - skibene af flagstaten - var godkendt til at transportere. Hvor underkomiteen for brandbeskyttelse (Fire Protection) havde tilkendegivet, at denne praksis var forkert, havde underkomiteen for flydende bulklaster (Bulk Liquids and Gases) fundet, at den konstaterede praksis lå inden for den relevante vejledning.
Danmark havde derfor forelagt problemstillingen for komiteen, der bakkede op om udmeldingen fra FP. Underkomiteen for flydende bulklaster blev samtidigt pålagt at præcisere kravene i vejledningen.
Identifikationssystem til skibe (LRIT)
Det tekniske grundlag for oprettelse af LRIT systemet, som skal gøre flagstater, kyststater og havnestater i stand til at modtage skibspositioner efter nærmere fastsatte regler, blev færdigbehandlet i et omfang, så systemet kan etableres.
Med henblik på at operationalisere systemet, inden den fastsatte tidsfrist den 1. januar 2009, blev der ført intensive og langvarige drøftelser med henblik på oprettelse af et internationalt datacenter (International Data Center, IDC), oprettelse af en server som skal håndtere den internationale dataudveksling (International Data Exchange, IDE), og fastlæggelse af de tekniske specifikationer herfor.
Der kunne ikke opnås enighed om at oprette et IDC. USA tilbød imidlertid, som en foreløbig foranstaltning, at oprette en IDE platform. Komiteen besluttede derfor at acceptere USA's tilbud, indtil der kunne oprettes en permanent IDE platform i andet regi.
Udveksling af LRIT data vil herefter blive opbygget på grundlag af oplysninger fra nationale og regionale datacentre, som kan rekvireres/udveksles via IDE platformen.
Udviklingen af de tekniske standarder for etablering af LRIT systemet vil fortsætte i et antal arbejdsgrupper frem til det næste møde i komiteen i foråret 2008.
International malerstandard
Komiteen vedtog den tekniske standard for overfladebeskyttelse af "void spaces" på bulk- og tankskibe. Det blev samtidigt besluttet alene at fastlægge én overfladebehandling som standard. En række lande ønskede at gøre den tekniske malerstandard obligatorisk, men flertallet foretrak at udsætte en eventuel beslutning herom, til der forelå tilstrækkelig erfaring med dens anvendelse.
Ny AIS-SART
En ny teknisk standard for redningstranspondere (en automatisk sender til anbringelse i rednings-flåder og andre redningsfartøjer til søs) baseret på AIS teknologien blev vedtaget. Fordelen ved denne form for transponder er en er en præcis position og en mere effektiv identifikation. Fremover kan der frit vælges mellem en AIS-SART og den nuværende SART. Ny konstruktionsstandard for skibe (GBS)
Arbejdsgruppen om "Goal Based Standards" fokuserede på at få igangsat og defineret fase 2 af det pilotprojekt, der efter det seneste møde i komiteen, blev iværksat for at sikre sammenhæng mellem myndighedskrav og klassestandarder. Fase 2 af pilotprojektet skal bl.a. gå mere i dybden med de definerede funktionskrav, og hvordan man kan validere de underliggende klasseregler mod konstruktionsstandarden. Pilotprojektet vil få deltagelse af såvel IMO medlemslande som repræsentanter fra IACS selskaberne. Fase 2 forventes forelagt på komiteens møde 85 i efteråret 2008, idet valideringen af klassens regler dog først forventes at foreligge i en senere fase.
Arbejdsgruppen søgte tillige at finde fælles forståelse for samt udvikle en langsigtet strategi med henblik på at samle de to fremtrædende opfattelser inden for GBS; beskrivende regler contra regler, som sætter et sikkerhedsniveau som mål. Det forventes, at de 2 "opfattelser" på et tidspunkt kan samles i en fælles strategi.
Der sigtes i den forbindelse mod en overordnet standard for fremtidig regeludvikling baseret på en konkret sikkerhedsvurdering (den såkaldte safety level approach).
Danmark havde fremlagt forslag om, at tilrettelæggelse af et godt arbejdsmiljø var et forhold som burde integreres i GBS standarden og indgå allerede på konstruktionsstadiet af skibe. Der var stor opbakning hertil, hvorfor konstruktivt arbejdsmiljø fremover vil indgå som et af de overordnede mål for GBS.
Maritim sikring
USA, England, Japan og Australien havde stillet forslag om at udvide målgruppen for maritim sikring til også at omfatte skibe og fartøjer, som ikke var omfattet af SOLAS konventionen. Der blev under mødet nedsat en korrespondancegruppe under engelsk formandskab, som skal udarbejde en vejledning for tiltag, som på grundlag af en national risikovurdering kan iværksættes på passagerskibe, fiskeskibe, og mindre erhvervsfartøjer. En række lande ønskede tillige at fritidsfartøjer skulle indgå i en sådan vejledning, mens en række nordeuropæiske lande, herunder
Danmark, fandt at tiltag over for denne målgruppe ud fra såvel et sikkerhedsmæssigt som et praktisk synspunkt forekom ude af proportioner. Flertallet af lande fandt imidlertid, at lystfartøjer skulle indgå i korrespondancegruppens videre arbejde.
Arbejdsgruppen forventes at afslutte sit arbejde og afrapportere til møde 85 i komiteen, der er planlagt til efteråret 2008.
Også myndighedernes adgang til skibe blev drøftet, idet erhvervet i en række tilfælde havde mødt manglende forståelse for, at myndighedspersoner skulle identificere sig, når de ønskede adgang. Det blev påpeget, at der allerede foreligger en række beslutninger og vejledninger som pålægger myndigheder at anerkende kravene i ISPS-koden, herunder at vise identifikation såfremt de ønsker adgang til skibe. Medlemslandene blev opfordret til at indskærpe reglerne for egne myndigheder og indrapportere eventuelle tilfælde, hvor skibe havde oplevet denne type problemer.
Uddannelse og certificering
Drøftelserne om uddannelse og certificering af søfarende viste overordnet, at der var enighed om det videre arbejde med at revidere konventionen om søfarendes uddannelse og certificering (STCW-Konventionen). Komiteen godkendte en liste med en række ændringer til konventionen, herunder, at den skal omfatte regler om en obligatorisk internationalt gældende promille-grænse. Arbejdet med den konkrete udformning fortsætter nu i underkomitéen vedrørende uddannelse og certificering.
Ulykkesundersøgelse
Den internationale kode for ulykkes undersøgelse (The draft Code of the International Standards and Recommended Practices for a Safety Investigation into a Marine Casualty or Marine Incident) blev godkendt under mødet, med henblik på endelig vedtagelse på møde 84 i komiteen. Majoriteten af de delegerede støttede en godkendelse af koden med en mindre ændring, som skulle fremme de søfarendes retssikkerhed. Det er imidlertid sandsynligt, at de lande, som ikke fandt at koden var tilstrækkelig behandlet, vil fremsende ændringsforslag til næste møde, hvor konventionen skal endeligt vedtages.
Valg
Vicedirektør Christian Breinholt, Søfartsstyrelsen, blev under mødet valgt til næstformand for komiteen for 2007 og 2008.
Kilde: Søfartsstyrelsen