IMO møde i København en succes

Søfartsstyrelsen betragter det netop afsluttede 83. møde i IMOs Maritime Sikkerhedskomite i København, som en stor succes. Mere end 750 delegerede deltog i mødet, der betød fremskridt på en lang række områder.

Piratangreb

MSC udtrykte dyb bekymring over det fortsat høje antal tilfælde af sørøveri og væbnede angreb på skibe og anmodede medlemslandende om at intensivere deres bestræbelser på at få bragt sådanne angreb til ophør.

Komiteen udtrykte særlig bekymring for situationen i farvandene ud for Somalias kyst og gav sin fulde støtte til generalsekretærens initiativer, som bl.a. sigter imod, at FNs Sikkerhedsråd skal gå yderligere ind i sagen.

Komiteen bemærkede også, at der trods det generelle store antal overfald i nogle områder var en positiv udvikling.

I Malacca strædet har et udbygget, regionalt samarbejde imellem strædestaterne således begrænset antallet af overfald meget betydeligt.

Yderligere initiativer til imødegåelse af de mange tilfælde af sørøveri og væbnede overfald imod skibe forventes at blive drøftet på IMOs generalforsamling, som finder sted den 19. - 30. november.

Danske særkrav

Danmark havde stillet forslag om internationalisering af en række krav, som allerede var indført for danske skibe. Forslaget om alternative evakueringsmuligheder fra maskinrum, ekstra brandsikring af ventilationsanlæg fra kabysområdet, samt obligatoriske støjgrænser, hvor EU landene for sidstnævnte fremlagde et fælles forslag, blev vel modtaget og bliver nu sendt til videre behandling i de relevante tekniske underkomiteer.

Foranlediget af forliset af passagerskibet AL-SALAAM BOCCACIO 98 i foråret 2006, hvor mere end 1000 mennesker omkom, havde

Danmark stillet forslag om en hurtig internationalisering af et dansk særkrav om skråstillede lænseriste på ro-ro vogndæk.

Sigtet hermed var at forebygge, at lænsebrønde blev tilstoppet, og vand fra eksempelvis brandslukning blev ophobet på vogndækket.

I lyset af den alvorlige hændelse blev der udarbejdet og godkendt nye SOLAS bestemmelser, der skal nærmere udbygges med underliggende vejledninger.

Det er sigtet, at bestemmelserne vedtages på det næste møde i komiteen i foråret 2008.

Gasventiler på tankskibe

Danmark havde tidligere gjort 2 tekniske underkomiteer opmærksom på en uheldig praksis, hvor overtryksventiler fra lasttanke i visse kemikalie tankskibe alene var godkendt efter en gennemsnitsstandard, og ikke i forhold til de produkter - skibene af flagstaten - var godkendt til at transportere. Hvor underkomiteen for brandbeskyttelse (Fire Protection) havde tilkendegivet, at denne praksis var forkert, havde underkomiteen for flydende bulklaster (Bulk Liquids and Gases) fundet, at den konstaterede praksis lå inden for den relevante vejledning.

Danmark havde derfor forelagt problemstillingen for komiteen, der bakkede op om udmeldingen fra FP. Underkomiteen for flydende bulklaster blev samtidigt pålagt at præcisere kravene i vejledningen.

Identifikationssystem til skibe (LRIT)

Det tekniske grundlag for oprettelse af LRIT systemet, som skal gøre flagstater, kyststater og havnestater i stand til at modtage skibspositioner efter nærmere fastsatte regler, blev færdigbehandlet i et omfang, så systemet kan etableres.

Med henblik på at operationalisere systemet, inden den fastsatte tidsfrist den 1. januar 2009, blev der ført intensive og langvarige drøftelser med henblik på oprettelse af et internationalt datacenter (International Data Center, IDC), oprettelse af en server som skal håndtere den internationale dataudveksling (International Data Exchange, IDE), og fastlæggelse af de tekniske specifikationer herfor.

Der kunne ikke opnås enighed om at oprette et IDC. USA tilbød imidlertid, som en foreløbig foranstaltning, at oprette en IDE platform. Komiteen besluttede derfor at acceptere USA's tilbud, indtil der kunne oprettes en permanent IDE platform i andet regi.

Udveksling af LRIT data vil herefter blive opbygget på grundlag af oplysninger fra nationale og regionale datacentre, som kan rekvireres/udveksles via IDE platformen.

Udviklingen af de tekniske standarder for etablering af LRIT systemet vil fortsætte i et antal arbejdsgrupper frem til det næste møde i komiteen i foråret 2008.

International malerstandard

Komiteen vedtog den tekniske standard for overfladebeskyttelse af "void spaces" på bulk- og tankskibe. Det blev samtidigt besluttet alene at fastlægge én overfladebehandling som standard. En række lande ønskede at gøre den tekniske malerstandard obligatorisk, men flertallet foretrak at udsætte en eventuel beslutning herom, til der forelå tilstrækkelig erfaring med dens anvendelse.

Ny AIS-SART

En ny teknisk standard for redningstranspondere (en automatisk sender til anbringelse i rednings-flåder og andre redningsfartøjer til søs) baseret på AIS teknologien blev vedtaget. Fordelen ved denne form for transponder er en er en præcis position og en mere effektiv identifikation. Fremover kan der frit vælges mellem en AIS-SART og den nuværende SART. Ny konstruktionsstandard for skibe (GBS)

Arbejdsgruppen om "Goal Based Standards" fokuserede på at få igangsat og defineret fase 2 af det pilotprojekt, der efter det seneste møde i komiteen, blev iværksat for at sikre sammenhæng mellem myndighedskrav og klassestandarder. Fase 2 af pilotprojektet skal bl.a. gå mere i dybden med de definerede funktionskrav, og hvordan man kan validere de underliggende klasseregler mod konstruktionsstandarden. Pilotprojektet vil få deltagelse af såvel IMO medlemslande som repræsentanter fra IACS selskaberne. Fase 2 forventes forelagt på komiteens møde 85 i efteråret 2008, idet valideringen af klassens regler dog først forventes at foreligge i en senere fase.

Arbejdsgruppen søgte tillige at finde fælles forståelse for samt udvikle en langsigtet strategi med henblik på at samle de to fremtrædende opfattelser inden for GBS; beskrivende regler contra regler, som sætter et sikkerhedsniveau som mål. Det forventes, at de 2 "opfattelser" på et tidspunkt kan samles i en fælles strategi.

Der sigtes i den forbindelse mod en overordnet standard for fremtidig regeludvikling baseret på en konkret sikkerhedsvurdering (den såkaldte safety level approach).

Danmark havde fremlagt forslag om, at tilrettelæggelse af et godt arbejdsmiljø var et forhold som burde integreres i GBS standarden og indgå allerede på konstruktionsstadiet af skibe. Der var stor opbakning hertil, hvorfor konstruktivt arbejdsmiljø fremover vil indgå som et af de overordnede mål for GBS.

Maritim sikring

USA, England, Japan og Australien havde stillet forslag om at udvide målgruppen for maritim sikring til også at omfatte skibe og fartøjer, som ikke var omfattet af SOLAS konventionen. Der blev under mødet nedsat en korrespondancegruppe under engelsk formandskab, som skal udarbejde en vejledning for tiltag, som på grundlag af en national risikovurdering kan iværksættes på passagerskibe, fiskeskibe, og mindre erhvervsfartøjer. En række lande ønskede tillige at fritidsfartøjer skulle indgå i en sådan vejledning, mens en række nordeuropæiske lande, herunder

Danmark, fandt at tiltag over for denne målgruppe ud fra såvel et sikkerhedsmæssigt som et praktisk synspunkt forekom ude af proportioner. Flertallet af lande fandt imidlertid, at lystfartøjer skulle indgå i korrespondancegruppens videre arbejde.

Arbejdsgruppen forventes at afslutte sit arbejde og afrapportere til møde 85 i komiteen, der er planlagt til efteråret 2008.

Også myndighedernes adgang til skibe blev drøftet, idet erhvervet i en række tilfælde havde mødt manglende forståelse for, at myndighedspersoner skulle identificere sig, når de ønskede adgang. Det blev påpeget, at der allerede foreligger en række beslutninger og vejledninger som pålægger myndigheder at anerkende kravene i ISPS-koden, herunder at vise identifikation såfremt de ønsker adgang til skibe. Medlemslandene blev opfordret til at indskærpe reglerne for egne myndigheder og indrapportere eventuelle tilfælde, hvor skibe havde oplevet denne type problemer.

Uddannelse og certificering

Drøftelserne om uddannelse og certificering af søfarende viste overordnet, at der var enighed om det videre arbejde med at revidere konventionen om søfarendes uddannelse og certificering (STCW-Konventionen). Komiteen godkendte en liste med en række ændringer til konventionen, herunder, at den skal omfatte regler om en obligatorisk internationalt gældende promille-grænse. Arbejdet med den konkrete udformning fortsætter nu i underkomitéen vedrørende uddannelse og certificering.

Ulykkesundersøgelse

Den internationale kode for ulykkes undersøgelse (The draft Code of the International Standards and Recommended Practices for a Safety Investigation into a Marine Casualty or Marine Incident) blev godkendt under mødet, med henblik på endelig vedtagelse på møde 84 i komiteen. Majoriteten af de delegerede støttede en godkendelse af koden med en mindre ændring, som skulle fremme de søfarendes retssikkerhed. Det er imidlertid sandsynligt, at de lande, som ikke fandt at koden var tilstrækkelig behandlet, vil fremsende ændringsforslag til næste møde, hvor konventionen skal endeligt vedtages.

Valg

Vicedirektør Christian Breinholt, Søfartsstyrelsen, blev under mødet valgt til næstformand for komiteen for 2007 og 2008.

Kilde: Søfartsstyrelsen

Relateret indhold

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Lars Jespersen genvalgt som formand for DSHV

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

08.04.2024Maritimedanmark.dk

Brofag på 150 tons fjernet i weekenden

04.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Netcompany skal levere AI-baseret platform til digital transformation i P&O Ferries

04.04.2024Maritimedanmark.dk

ZeroNorth vil tættere på det store asiatiske marked

27.03.2024Maritimedanmark.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

26.03.2024Maritimedanmark.dk

Verdens første ammoniak-bunkring terminal på vej

25.03.2024Maritimedanmark.dk

Blue Water overskud på 147 mio. kr.

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle