Udlændinge sparer Mærsk for millionbeløb
A.P. Møller - Mærsk regner med at spare et to-cifret millionbeløb i dollar ved at udskifte 200 hovmestre og menige på koncernens container- og tankskibe med udenlandsk arbejdskraft. Der går mindst et år før udskiftningerne er på plads.
"Set i lyset af vores generelle situation, hvor vi skal øge vores konkurrenceevne, har vi valgt at tage dette skridt. Det giver en god besparelse, som vi har behov for specielt i linien lige nu, siger han om baggrunden for tiltaget", siger Henrik Sloth, Vice President hos A.P. Møller - Mærsk ifølge epn.dk til RB-Børsen.
Når besparelsen rammer hovmestre og menige skyldes det ifølge Henrik Sloth, at det er lettere at udskifte denne faggruppe frem for officererne, hvor der er mangel på uddannede - både danske og udenlandske.
"Det kan godt være, at det henover tid ændrer sig løbende, men det sker ved naturlig afgang. I dag er der stadig en overvejende del af vores officersbesætning, der er danske", siger Henrik Sloth.
I øjeblikket er der omkring 30 pct. udenlandske og 70 pct. danske officerer på skibe under dansk flag. Det eneste krav, der stilles til besætninger under dansk flag, er, at kaptajnen skal være fra et EU-land. Resten kan komme fra alle mulige andre steder på kloden.
Når det udelukkende er hovmestre og menige på container- og tankskibene, der berøres af fyringer, skyldes det, at det er de enkelte selskaber, der selv har valgt, hvordan de nødvendige besparelser skal hentes hjem.
"Supply er nok der, hvor vi har flest danske søfolk ombord, og de fortsætter uændret. Det skyldes, at der er mange specielle krav lige specielt for supply, som skal honoreres. Det kræver en anderledes, dybtgående uddannelse", siger Henrik Sloth til RB-Børsen.
Kilde: epn.dk.