Shipingselskaber spekulerer i fragtderivater
Shippingselskaberne spekulerer som aldrig før i, hvordan fragtraterne udvikler sig. Og det varsler en fundamental ændring i branchen: Selvom spekulation ikke er kernen i rederiernes forretning, er det hastigt på vej til at blive en kerne i deres indtjening.
Den traditionsrige shippingbranche, der i århundreder har gransket vejrudsigten for Skagerrak, Fisker og Tyskebugt, grunder i dag mere over spekulationen i avancerede finansprodukter. Det skriver Økonomisk Ugebrev.
Fragtderivater med navne som plain vanilla swaps, der i værdi kan matche den fysiske forretning - fragt af varer, ændrer netop nu branchen.
"Det er blevet så trendy og moderne. Der findes spekulation i branchen. Men vi bruger kun fragtderivater til afdækning, og vi har strenge retningslinjer mod at bruge det til spekulation", siger Torms topchef Klaus Kjærulff ti Ugebrevet. Men han understreger dog,
at handlen med derivater får en stadig større betydning.
"Men det vil aldrig overskygge, at vi er et industrielt rederi med fokus på den fysiske forretning", lyder det fra Torm.
På trods af at flere tøver, er værdien af branchens fragtderivater, i branchejargon FFA'ere (Freight Forward Agreements), ved at overstige den fysiske værdi af fragtmarkedet. Fragtderivater er fremtidige kontrakter, der engang næsten udelukkende blev brugt af rederier og skibsmæglere for at låse en pris fast på udlejning af skibskapacitet. Men fordi der kan blive tjent store penge på de fremtidige markeder, der kan rutsche voldsomt op og ned i pris på grund af svingende efterspørgsel og vejrforhold, spekulerer både shippingbranchen, banker og hedgefonde i, hvilken retning markedet går i.
Et sikkert tegn på, at handlen med derivater er ved at få solidt fodfæste, er, at der inden for rederierne skyder afdelinger for fragtderivater op. DS Norden har eksempelvis tre fuldtidstradere ansat, og Mærsk har en hel afdeling.
"Vi har under meget strenge retningslinjer oprettet en mindre selvstændig enhed for spekulation. Men det ændrer ikke ved, at det i vores verden går ud på at sejle med skibe", siger Nordens topchef Carsten Mortensen, der vurderer, at forretningen med at spekulere "både kan give et mindre overskud eller et mindre underskud".
Kilde: Økonomisk Ugebrev