IMO-møde om brandbeskyttelse
IMOs underkomite om brandbeskyttelse har holdt årets første møde. Et dansk forslag om alle skibe skulle udstyres med brandspjæld i både top og bund af ventilationsskakter fra kabysområder blev vedtaget, men kommer kun til at gælde nye skibe, og ikke alle skibe som Danmark havde ønsket.
Hovedemnerne for mødet var:
Opdatering af Fire Safety System koden (FSS-koden) FP fortsatte den omfattende revision af FSS koden, målet med revisionen er, at koden også skal omfatte de nyeste brandslukningsteknikker. Der er nedsat en korrespondance gruppe som fortsætter arbejdet frem til næste møde i underkomiteen. Arbejdet forventes afsluttet i 2010.
Luftkompressor i passagerskibe Danske erfaringer i forbindelse med skibsbrande, har vist, at forbruget af åndedrætsluft til røgdykkere har været betydelig. Danmark havde derfor foreslået at alle passagerskibe, med mere end 36 passager, skulle udstyres med en luftkompressor til oppumpning af røgdykkerflasker. Underkomiteen blev, på baggrund af det danske forslag, enige om, at alle nye passagerskibe, med mere end 36 passager, fremover skal være udstyret med en luftkompressor til oppumpning af røgdykkerflasker. Et forslag til internationale regler herom er nu sendt til det næste møde i den Maritime sikkerhedskomite (MSC 84).
Opdatering af Fire Test Procedures (FTP-koden) FP fortsatte også det omfattende arbejde med revision af FTP koden. Målet her er, at fremme brugervenligheden ved at indarbejde referencer til ISO standarderne i koden, samt at tilpasse koden til de konstruktioner der anvendes i skibe i dag. Her er der også nedsat en korrespon-dance gruppe der fortsætter arbejdet frem til næste møde i underkomiteen. Arbejdet forventes afsluttet i 2010.
Forholdsregler mod brand I konsekvens af branden på STAR PRINCESS færdiggjorde FP en række vejledninger om bl.a. evaluering af brandrisikoen ved udendørs arealer om bord på nye passagerskibe, samt et simplificeret risikoanalyseværktøj for disse områder. Vejledningerne bliver nu fremsendt til MSC for endelig godkendelse.
Skråtstillede lænseriste Passagerskibet AL-SALAAM BOCCACIO 98 forliste i foråret 2006, hvorved mere end 1000 mennesker omkom. Foreløbige undersøgelser tydede på, at en af årsagerne til forliset var tilstoppede lænseriste på ro-ro dækket, Foranlediget heraf havde Danmark under MSC 83 mødet i København i oktober 2007, stillet forslag om en hurtig internationalisering af et dansk særkrav om skråstillede lænseriste på ro-ro vogndæk. MSC havde anerkendt forslaget som en simpel og effektiv løsning, og havde udarbejdet og godkendt nye SOLAS bestemmelser herom, med henblik på endelig vedtagelse på MSC 84. Forslaget til nye regler var fremsendt til FP til orientering og med henblik på eventuelle tekniske bemærkninger.
FP var enige i de foreslåede ændringer, og det blev besluttet, at korrespondancegruppen om Fire Safety System koden (FSS-koden) skulle påbegynde arbejdet med en vejledning for de pågældende lænsearrangementer. Arbejdet forventes afsluttet på næste møde i underkomitéen.
Ekstra brandsikring af ventilationsanlæg fra kabysområdet Med afsæt i de nuværende regler for passagerskibe med mere end 36 passagerer, havde Danmark foreslået, at alle skibe skulle udstyres med brandspjæld i både top og bund af ventilationsskakter fra kabysområder, når disse blev ført gennem opholdsrum eller rum der indeholder brandbare materialer.
Danmark havde ønsket, at ændringen skulle omfatte eksisterende skibe. Der var imidlertid kun opbakning i underkomitéen til, at ændringen skulle gælde for nye skibe. Ændringen fremsendes nu til MSC 84, der skal godkende ændringen.
Kilde: Søfartsstyrelsen