Esbjerg-Harwich lukkes af nye svovlregler
DFDS’s historiske passagerskibsrute til Harwich har i længere tid kæmpet med høje omkostninger, tab af passagerer og tab af fragt til landevejen. Ruten kan derfor ikke bære de store ekstraomkostninger, som de skærpede krav til svovludledningen fra årsskiftet medfører. Ruten lukkes derfor den 29. september.
”Desværre er vi ikke lykkedes med at reducere omkostningerne nok. Ruten vil ikke kunne bære de meget store ekstraomkostninger, som den nye miljølov vil medføre fra 1. januar 2015. Med dagens oliepriser vil kravet om brug af svovlfattig olie koste omkring 20 millioner kroner årligt”, siger DFDS’ koncernchef Niels Smedegaard.
”Ruten har en særlig historisk betydning for DFDS, så det er en meget trist dag for os alle. Vi beklager over for vores mange passagerer, der nu må se den sidste passagerrute fra Skandinavien til England lukke. Vi beklager også, at op mod 130 arbejdspladser om bord og på land berøres af lukningen, selv om vi heldigvis er i stand til at tilbyde alle ombord jobs på andre af vores ruter”, siger han.
DFDS samler nu kræfterne om at sikre den store fragtskibsrute mellem Esbjerg og Immingham og de mange arbejdspladser, som også denne rute skaber.
Den historiske Englandsbåd startede i 1875 med at sejle mellem Esbjerg og Harwich efter åbningen af Esbjerg havn.
Men passagertallet er faldet fra 300.000 til cirka 80.000 på grund af bortfaldet af det toldfrie salg og voksende konkurrence fra lavprisfly. Desuden er industriproduktionen i Danmark og dermed transporten af industrigods ud af landet generelt faldet.
DFDS har arbejdet hårdt på at reducere rutens omkostninger, så den kunne blive mere konkurrencedygtig. Blandt andet har rederiet ændret ruten til en kombineret fragt- og passagerrute, antallet af besætningsmedlemmer om bord er reduceret, der er indført langsom sejlads for at spare olie, antallet af afgange er reduceret, salget er centraliseret, og rederiet har forsøgt at øge passagertallet med en aggressiv markedsføring. DFDS vil sikre sine fragtkunder en fortsat god service på fragtruten mellem Esbjerg og Immingham. Her tilbyder rederiet med to store, moderne skibe daglig afgang i begge retninger med en overfartstid på 18 timer.
”Også denne rute vil dog blive ramt af de meget store ekstraomkostninger som følge af de nye svovlregler. Derfor må vi fokusere skarpt på vores omkostninger for at stoppe den overførsel af fragtmængder til transport via landevejen, som ellers vil være en følge af de nye svovlregler. Vi vil derfor intensivere forhandlingerne med medarbejdere, partnere og andre interessenter om at finde løsninger, der kan reducere omkostningerne og øge fleksibiliteten, så vi kan sikre fragtrutens udvikling som en vigtig transportvej til det engelske marked for dansk industri og fødevareproduktion
- og som en god og stor arbejdsplads,” siger Niels Smedegaard.
Sirene Seaways, der har sejlet på ruten Esbjerg – Harwich siden 2003, vil blive overflyttet til andre opgaver.
Kilde: DFDS