Analyse: D/S Norden får superår i 2008
Som om C20-kandidaten og aktie-darlingen Norden ikke har nok rygvind i 2007, forventer Danske Bank et endnu bedre 2008 i horisonten. Næste år kan rederiet for alvor nyde godt at de historisk høje markeder for sejlads med råvare som jernmalm, korn og kul.
"Vi forventer, at Norden kommer med en opjustering for 2007 og at rederiet får et endnu bedre resultat i 2008, fordi Norden først dér får det fulde udbytte af det stærke marked netop nu," siger shippinganalytiker Johannes Møller, Danske Equities, til borsen.dk.
Norden er sejlet lige ind i investorernes hjerter og pengepung med en kursstigning på hele 258 pct. på 12 måneder. Det gør rederiet til den tredjebedste aktie i den pågældende periode kun overhalet af Spæncom og Tower Gruppen.
Samtidig er handlen med aktien sprunget i vejret efter storaktionæren Torms beslutning om at sælge sine 33 pct. af rederiet.
Kombineret med en opsplitning af aktien i 20 til en nominel værdi på 1 kr., er likviditeten nu så høj, at den synes sikker på en plads i C20-indekset over de 20 mest handlede aktier, når listen revideres i december. Det skriver borsen.dk.
Alene i sidste uge blev Norden over 3 mia. kr. mere værd i børsværdi. For første gang skal man op med over 30 mia. kr. for at købe alle rederiets aktier.
Behovet for tørlastskibe er trukket i vejret af Kinas import af jernmalm. Og det stål sejles i stigende grad fra Brasilien i stedet for Indien. Det tredobler sejlturens længde, hvilket lægger beslag på skibene i tilsvarende længere tid. Dertil har travlheden i Australiens havne skabte køer af skibe, hvilket også trækker kapacitet ud af markedet.
Og værfterne kan ikke følge med efterspørgslen af nye skibe, fordi de i høj grad har travlt med at bygge tankskibe til rederier, der skal erstatte enkeltskrogede med dobbeltskrogede skibe senest i 2010. Først derefter er der plads til et boom i byggeriet af Nordens skibe.
Så selv om efterspørgslen stiger 5,5 pct., mens flåderne vokser med 6-7 pct. er balancen reelt modsat til gavn for Nordens dagspriser for skibene.
Først i 2009 og 2010 tipper balancen for alvor til skade for fragtpriserne, idet Danske Equites forventer at flåderne vokser 9-11 pct. mens efterspørgslen blot stiger 3-4 pct.
Kilde: borsen.dk