Storebælt vil skrotte afviserfartøj
Siden Storebæltsbroens åbning i 1998 har et afviserfartøj ligget klar til udrykning på fem minutter, 24 timer i døgnet. Men det skal nu være slut. Storebæltsforbindelsen har besluttet at spare skibet væk.
Fartøjet, der bemandes af søværnet, har fungeret som sidste led i beredskabet, hvis et skib har haft kurs mod en af bropillerne, og det var umuligt for VTS-Storebælt at komme i kontakt med skibet.
Det er Søværnet, der ejer og bemander fartøjet, mens Storebælt har haft en årlig udgift til betaling af det seks mand store vagthold på 5,5 til 6 millioner kroner.
Teknisk direktør i Storebælt, Leif Vincentsen, peger overfor DR Nyheder på, at risikoen for en kollision er mindsket i takt med, at overvågningen fra land er øget. Således er Flådestation Korsør blevet opgraderet med radar, kikkerter og infrarøde kameraer.
”Hvis et skib har kurs mod broen, kan man kontakte det via AIS”, siger Leif Vincentsen til dr.dk.
Hvis et skib ikke reagerer på advarselssignaler, men styrer direkte mod broen, vil løsningen ifølge den tekniske direktør være at lukke for trafikken:
”Der kan vi ikke gøre andet end, at vi lukker forbindelsen, og dermed undgår, at det får konsekvenser for dem, der kører på forbindelsen”, siger han til DR Nyheder.
Hør formanden for Søværnets Konstabelforening, Bjarne Krogh-Pedersen, kommentere beslutningen, i et lydklip fra TV2/Fyn HER
Kilde: dr.dk og TV2/Fyn