Man kan sikre sig - men det koster penge

Adm. direktør i firmaet International Maritime Protection, John Skovbo, undrer sig i dette læserbrev over, den for Danmark lokale opstandelse over kidnapningen af besætningsmedlemmer og forsøg på kapring.

International Maritime Protection / SIRAS Group, som arbejder inden for branchen, og laver en samlet risiko vurdering herunder bemander skibe med bevæbnet vagter, kan kun undre sig over den for Danmark lokale opstandelse over kidnapningen af besætningsmedlemmer og forsøg på kapring. (vi ser bort for de store personlige konsekvenser for den enkelte, men dette indlæg handler om hvad vi kan gøre)

Problemet er gammelt kendt i dag, holdningen fra skibsreder/operatør er at det skal løses på overstatligt niveau - men når det ikke sker, henholder man sig til BMP, men som vi har påpeget er det ikke nok. Low and slow i yderkant af risiko områderne SKAL have vagter og så skal de blive ombord i hele risiko området, og ikke blot i det område man tror er farligt.

Hvorfor går de 4-5 største rederier ikke sammen om at bestille en samlet beskyttelsespakke ... nej det er for dyrt - med risiko for besætning, last og skib.

Vi har set at når der ikke udarbejdes en korrekt risiko profil og man sætter sine vagter af for tidligt, så går det galt.

Man kan overveje:

At træne på sikkerheden: er skibet sikret og har man øvet sig på at blive udsat for angreb flere gange ?

Det gør seriøse firmaer med den enkelte besætning og betyder at den ankommer 2-3 dagen inden at man sejler ind i risikoområdet - men er det også nødvendig ?

bliver vi ofte spurgt,

for det koster jo ekstra !, helt rigtigt,

men i forhold til værdi af last, fartøjets vedligeholdelse, besætningens ve og vel samt evt. ekstra hyre af fartøjet når det ligger stille i 1-2 måneders tid, så er det småpenge!

Vi ser jo desværre, at moder fartøjs princippet er voksende og piraternes område bliver større, samtidigt er der ikke kommet nævne værdig flere flåde fartøjer til området, hvorfor at det alt andet lige,

vil øge den latente risiko for at blive angrebet.

Det officielle samfund har nu prøvet på at løse det via: transit korridor, ændre på BMP - Nato pigtråd, citadel osv. (alle tiltag som er en god ting), flåde fartøjer, helikopter og stadigvæk angribes den kommercielle trafik, samtidig med at piraternes metoder bliver mere barske.

Det sidste nye er så gidslerne tages med - hvad skal man så med et

citadeller/saferooms særligt også når hjælpe kommer for sent pga. det store område som skal overvåges ?

Problemet skal løses på land, (det tvivler jeg på at man pt. tør at gøre i Somalia) men nu er det jo ikke blot Somalia (failed state) men også fra steder som Yemen, Tanzania osv.

Man kan lægge sin ruter mere sydlig men det er en ekstra stor omkostning.

Så den langsigtede løsning ja, den har lange udsigter. Derfor, er den eneste løsning at hyre vagter med den rette baggrund, som vil stå vagt om besætning, last og fartøj - og kom ud over problemet.

Vi er bekendte med at, skibsredere /operatører siger, at det er en eskalering, og det er korrekt, men alternativet er, at tages til fange når man ikke kan løse problemet på overstatslig niveau - hvad vil piraterne så gøre ... måske større skiffere med tungere bevæbning...

Det vurderer vi ikke som et problem, da skifferne vil sejle langsommere, være lettere at genkende, kræve særdeles gode skytter i rum sø, bedre uddannelse.

Vi kan se vores spanske kollegaer som arbejder fast for den spanske fiske flåde i og omkring Seychellerne har afvist et antal angreb og fiskerne er trygge ved at have dem ombord, problemet er løst på den korte bane.

Et par afsluttende bemærkninger:

Hvorfor er der næsten ingen aktivitet fra den Egyptiske regering - som burde være utroligt interesseret i at angrebene stoppes for at få større indtægter fra Suez kanalen ?

Vi er bekendte med at skiffers, udrustning og nøgle personer fra tid til anden angribes af umærket helikoptere. Hvorfra mon det kommer ?

Piraterne vil lære at udføre nat angreb på skibs trafikken så vil problemet voksen ukontrolleret !

Slutteligt skal vi være glade for det hjælp som den internationale flåde yder i området, da den arbejder hårdt på at få problemet under kontrol.

Læserindlæg er ikke et udtryk for redaktionens holdning !

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

15.08.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer forventningerne

15.08.2025Maritimedanmark.dk

Marie Maersk driver ud for Liberia

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib i brand ud for Liberia

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Torm overskud på 122 mio. dollar

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Norden overskud på 84,5 mio. dollar

13.08.2025Maritimedanmark.dk

USA vil kæmpe imod klimaaftale for skibsfarten

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Finnlines udvider North Sea-service med Gdynia

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Rygter om opkøb sender Zim-aktier i vejret

Jobmarked

Se alle

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

17.08.2025

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Assessor Initial Awareness Training (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course covers training to acquire the necessary knowledge which underpin the tasks to be performed as an Assessor. This awareness course is for individuals within an organization who are prospective assessors seeking an understanding and familiarization of assessment methods within the workplace.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course