Skibsfarten har kurs mod grønnere fremtid

En stor international konference om grøn skibsfart, satte mandag fokus på, hvordan skibsfarten via teknologiske og politiske løsninger bliver en mindre miljøbelastende transportform, og hvad dette vil betyde for dansk skibsfart.

"COP16 begynder i dag i Cancun, Mexico og Danmarks Rederiforening opfordrer verdens politiske ledere til at man bliver enige om et klart mandat til IMO (FN's Søfartsorganisation) om at fastsætte en regulering af skibsfartens CO2-udledning - et arbejde, som IMO's Miljøkomité allerede er nået langt med. Hvis ikke det lykkes at nå til enighed i IMO, har EU tilkendegivet at, et direktivforslag om CO2-kvotehandel for skibsfarten vil blive lagt på bordet i løbet af 2012. Dette vil ikke have nogen særlig gavnlig effekt for klimaet, idet størstedelen af al søtransport foregår udenfor EU. Et globalt erhverv skal have et flagneutralt, globalt gældende regelsæt", siger Maria Bruun Skipper, Erhvervspolitisk konsulent i Danmarks Rederiforening.

Bag heldagskonferencen, der blev afviklet i København, stod en lang række centrale maritime aktører, Danmarks Rederiforening, Selskabet for Grøn Teknologi, Skibsteknisk Selskab, Maritimt Selskab og Det Økologiske Råd.

"Maersk Line mener, at der er god mulighed for at reducere miljøpåvirkningen fra skibsfarten, og det er noget vi arbejder aktivt på at bidrage til. Vi har blandt andet sat os et mål om at reducere vores CO2-udslip med 25 procent pr. container inden 2020. Vi oplever for tiden at flere og flere af voreskunder har fokus på miljøet, og vi håber at miljøet i stigende grad vil blive en konkurrenceparameter. Vi støtter samtidig varmt, at der indgås en ambitiøs, global klimaaftale for skibsfarten, som kan sikre ens regler for alle skibe. Vi går gerne foran på miljøområdet, men på sigt er det både bedst for miljøet og mest fair, hvis de samme skrappe miljøregler gælder for alle", siger Jacob Sterling, chef for klima og miljø i Maersk Line.

På konferencen blev der bl.a. stillet skarpt på:

- Skibsfartens bidrag til global opvarmning og sundhedsskadelig luftforurening

- Muligheder for at nedbringe skibsfartens udslip af CO2 og skadelig luftforurening

- Den eksisterende og besluttede internationale miljøregulering af skibsfarten

- Danske erhvervspotentialer ved regulering af skibsfarten.

"Forureningen fra den internationale skibsfart er foruroligende, ikke mindst på grund af omfanget af den globale handel. Der er aktuelt en række teknologiske og organisatoriske muligheder for at reducere forurening og klimabelastning pr. sejlet kilometer. Det er afgørende, at disse muligheder bliver taget i anvendelse gennem offentlig regulering, krav fra skibsfartens kunder og rederiers frivillige tiltag. På længere sigt er der brug for helt nye drivmidler baseret på sol og vind", siger Michael Søgaard Jørgensen, civilingeniør og lektor på DTU Management, formand for Selskabet for Grøn Teknologi i Ingeniørforeningen.

Konferencen blev gennemført med støtte fra Europa-Nævnet og Den Danske Maritime Fond

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

16.08.2025Maritimedanmark.dk

Stratosfæriske balloner kan styrke arktisk overvågning

15.08.2025Maritimedanmark.dk

Færøerne overtager ansvaret for søretsområdet

15.08.2025Maritimedanmark.dk

Skagen-firma rykker hurtigt frem

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Søren Nørgaard Thomsen færdig som topchef i Blue Water

12.08.2025Maritimedanmark.dk

Green Power Denmark advarer mod energiimport

08.08.2025Maritimedanmark.dk

Mie Jakobsen udnævnt til vicedirektør i Danish Export

07.08.2025Maritimedanmark.dk

Erria opkøber Nordic Marine Partner

13.07.2025Maritimedanmark.dk

Maskinmestre i top når det gælder lav dimittendledighed.

Jobmarked

Se alle

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

17.08.2025

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course