Avis: Krise koster tankskibsrederier livet
Spotraterne for de store supertankere er nu så lave, at kilder overfor Lloyds List forudser, at nogle af rederierne bag mastodonterne vil bukke under, hvis ikke raterne retter sig igen i løbet af kort tid. Især nybyggede supertankere rammes hårdt af de lave rater.
Spotraterne på de store olietankere, VLCC, har de seneste få uger ligget på 8000-10.000 dollar om dagen på farterne fra Mellemøsten til Asien, der udgør mere end 70 pct. af VLCC-transporterne på verdensplan. Det skal sammenlignes med driftsomkostninger i størrelsesordenen 10.000 dollar.
Med andre ord løber det i bedste fald kun akkurat rundt på driften, mens renter og afdrag på lån i de store skibe slet ikke dækkes. Nogle skibsredere skal ifølge Lloyd's List således hente rater på 50.000 dollar, for at også finansieringsomkostningerne er betalt.
Ejere af nyleverede skibe ventes at blive ramt særligt hårdt, da de bestilte skibene i de seneste gode år, da raterne var rekordhøje blot for at se dem komme i søen på et tidspunkt, hvor raterne er elendige.
Kilde: sydinvest.dk