Vil bygge supersygehuse på Lindøværftet

Et nyt konsortium vil bygge superfleksible modulhospitaler af stål på Lindøværftet. Hospitalerne skal opbygges af kæmpemæssige stålmoduler på op til 1.000 tons. Bag planerne står en pensioneret overlæge der støttes af flere store virksomheder.

"En stor del af de nye betonsygehuse, der skal til at bygges, vil med garanti være forældede, inden de står færdige. Hvis vi skal bygge fremtidens hospital, er der brug for at lave langt mere fleksible hospitaler, som løbende kan vokse, ændre form eller funktion afhængig af behovet," siger pensioneret overlæge Jørgen Pless til Mandag Morgen.

Ifølge Jørgen Pless - der har udviklet sine planer sammen med selskaber som Novo Nordisk Engineering, konsulentfirmaet Valcon og Odense Maritime Technology - vil byggetiden være væsentlig kortere end traditionelle hospitalsbyggerier af beton.

Omkostningerne kan blive op til 30-40 procent lavere end traditionelt byggeri. Og det vil være muligt at udskifte hele sygehusafdelinger på op til 4-500 kvadratmeter på et døgn eller to.

"Jeg er ret sikker på, at vi rent økonomisk kommer meget bedre ud end traditionelt sygehusbyggeri". siger direktør Torben Andersen fra Odense Maritime Technology til ugebrevet.

Lindøværftet har mange års erfaring i modulbyggeri og stor teknologisk ekspertise, bl.a. som producent af verdens største containerskibe. Disse erfaringer skal nu overføres til hospitalsbyggeri. Ved at bruge stål som byggemateriale og inddrage mange forskellige specialer i hele udviklings- og designforløbet kan man tilrettelægge en industriel proces, hvor hospitaler seriefremstilles som moduler i fabriksanlæg under langt mere ideelle arbejdsbetingelser end på bar mark, hvor byggeriet ofte sinkes af koldt og vådt vejr.

Modulerne skal monteres med udstyr og apparater i fabrikshallen. Hospitalsledelsen og andre ansvarlige kan løbende komme forbi for at afprøve de enkelte moduler og foreslå ændringer. Når de er godkendt, bliver de fragtet på en stor kranvogn ud til hospitalet. Her vil det gamle modul blive trukket ud som en slags skuffe i en kommode, og det nye modul vil blive løftet ned med hydraulik og indsat det rigtige sted i den store jernkonstruktion.

Hele processen kan klares på et døgn eller to. De gamle udskiftede moduler ender ikke i smelteovnen, men kan strippes og genbruges som nye afdelinger et andet sted på hospitalet efter et servicebesøg i værkstedet.

Direktør Torben Andersen fra Odense Maritime Technology anslår, at byggeriet af et helt nyt hospital fra bunden højst vil vare to år. Men så længe behøver læger, sygeplejersker og patienter ikke at vente. Dele af hospitalet kan nemlig løbende tages i brug, efterhånden som de enkelte moduler er på plads.

"Når montagen af verdens største containerskibe blot tager 100 dage, vil vi også kunne bygge sygehuse på højst to år. Det er under alle omstændigheder væsentligt hurtigere end at bygge et helt nyt sygehus af beton," siger Torben Andersen til Mandag Morgen-

Planen bag det nye projekt er også, at der på sigt kan oprettes en slags fabrikshal på de enkelte sygehusgrunde, hvor der løbende kan foretages mindre reparationer, udskiftninger og nybygninger af moduler.

Der er en række ulemper ved at bruge stål frem for beton. Stål er f.eks. stærkt varmeledende, det kan ruste ,og det er sværere at brandsikre. Men ingen af barriererne er uovervindelige, mener folkene bag projektet.

Projektet bliver om to dage præsenteret på en stor konference for udvalgte politikere og fagfolk på Lindø.

Kilde: Mandag Morgen

Relateret indhold

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Lars Jespersen genvalgt som formand for DSHV

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

19.04.2024Maritimedanmark.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

18.04.2024Maritimedanmark.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Tidligere Maersk-direktør indtræder i ISS-bestyrelse

12.04.2024Maritimedanmark.dk

Dansk scubber-producent kalder dansk forbud “misforstået grøn politik”

05.04.2024Maritimedanmark.dk

Skrotning på det laveste niveau i 20 år

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle