Beruset kaptajn på Norden tanker anholdt

En indisk kaptajn om bord på den 48.983 tons store produkttanker Nord Fast, der er ejet af rederiet Nordens datterselskab i Singapore, er blevet anholdt for spiritussejlads af det britiske politi, og efterfølgende idømt en bøde på 15.000 kroner.

"Det er en dybt alvorlig sag", siger Senior Vice President Lars Lundegaard til maritimedanmark.dk.

Den 41-årige kaptajn befandt sig onsdag morgen på broen af Nord Fast under indsejlingen til Fawley olieraffinaderiet, der ligger i nærheden af den engelske havneby Southampton.

En britisk lods, der også befandt sig på broen, mente at han kunne spore alkohol i kaptajnens ånde, og han kontaktede derfor politiet.

Nord Fast blev, sammen med flere andre produkttankere, købt af rederiet Norden tidligere på året. På grund af den hurtige overtagelse, var rederiet ikke i stand til selv at stille en besætning. Derfor blev det fulde tekniske management af Nord Fast overladt til det indiske selskab Executive Ship Management.

Kaptajnen var meget velanskrevet og har en pletfri tjeneste bag sig, men familiemæssige problemer i Indien gjorde, at det var besluttet, at kaptajnen skulle afmønstre Nord Fast før tiden, når det anløb Southampton.

"Executive Ship Managemen har en nul-alkohol politik. Der må slet ikke være alkohol om bord på skibet. Og som følge deraf, er det selvfølgelig også forbudt at indtage alkohol om bord. Men kaptajnen har åbenbart, på en eller anden måde, fået alkohol ombord", siger Lars Lundegaard til maritimedanmark.dk.

. To timer efter ankomsten til olieraffinaderiet blev kaptajnen opsøgt af det britiske politi, der bad ham ånde i et alkometer. Her blev det konstateret, at han havde en promille på 1,3. Kaptajnen blev derefter anholdt og taget med på stationen.

På stationen nægtede kaptajnen efterfølgende at afgive en blodprøve, hvilket er krævet jvf. britisk lov.

Torsdag blev kaptajnen idømt en bøde på 1.600 pund plus 100 pund i omkostninger ved Lyndhurst Magistrates Court.

Her sagde dommeren, at hun betragtede sagen med stor alvorlig - ikke mindst på grund af skibets størrelse og den farlige last. Omvendt noteret dommeren sig, at kaptajnen havde en pletfri tjeneste bag sig.

"Både for den pågældende kaptajn, managementselskabet og rederiet Norden, er det en dybt alvorlig sag", siger Lars Lundegaard.

"Men når det nu er sket, er vi tilfredse med, at sagen er håndteret professionelt af Executive Ship Management, og at det er sket i et tæt samarbejde med myndighederne. Der har ikke været forsøg på at feje noget ind under gulvtæppet".

"Men det er klart, at kaptajnen ikke kommer til at sejle for Executive Ship Management mere, og følgelig heller ikke for rederiet Norden", siger Senior Vice President Lars Lundegaard til maritimedanmark.dk.

En ny kaptajn påmønstrede Nord Fast allerede torsdag morgen.

Nord Fast er ejet af Norden Shipping Singapore, og drives via Norient Product Pool I Hellerup. Det indiske Executive Ship Management står for teknisk management, herunder bemandingen af skibet via sit kontor i Singapore.

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

18.08.2025Maritimedanmark.dk

X-Press Feeders går til modangreb i milliardopgør

18.08.2025Maritimedanmark.dk

Politisk kovending skaber ro om Samsø-færge

15.08.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer forventningerne

15.08.2025Maritimedanmark.dk

Marie Maersk driver ud for Liberia

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib i brand ud for Liberia

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Torm overskud på 122 mio. dollar

14.08.2025Maritimedanmark.dk

Norden overskud på 84,5 mio. dollar

13.08.2025Maritimedanmark.dk

USA vil kæmpe imod klimaaftale for skibsfarten

Jobmarked

Se alle

Horsens Kommune

Skibsassistent-afløser til Endelavefærgen søges

Endelave færgefart søger en skibsassistent-afløser til ansættelse snarest muligt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.09.2025

Fred.Olsen Windcarrier

Operations Manager - Nautical Department

Join us and help drive the transition to a greener future at sea.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.08.2025

KNOT MANAGEMENT DENMARK A/S

Vi søger 1. styrmand til vores flåde af DP2-shuttle tankskibe i international fart.

En forudsætning for at komme i betragtning til denne stilling er, at du har DP-Unlimited certifikat og har erfaring som 1. styrmand i en stilling der kræver STCW II/1. Ligeledes vil erfaring med sejlads på tankskibe være en fordel.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Hovmester til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger hovmester til fast stilling på 1:1 ordning. Det Blå Danmark efterspørger dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

23.08.2025

Småøernes Færgeselskaber

Grenaa-Anholt Færgefart søger en befaren skibsassistent til fast stilling i en 1:1 tørn

Du vil komme til at indgå i vores faste team af medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.09.2025

EUC Nord

Genopslag - Underviser til maritim uddannelse

Vil du hjælpe med at uddanne unge og voksne til en af de mest spændende brancher i Danmark – så har vi jobbet til dig lige her! Den maritime industri er i vækst og har brug for veluddannet arbejdskraft.

Ansøgningsfrist

20.08.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
ATEX Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Formålet med dette kursus er at introducere dig til ATEX- direktiverne og give dig den nødvendige information til at opfylde minimumkravene til sikkerhed på arbejdspladser, der opererer i og bruger udstyr i eksplosive atmosfærer.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

05.08.2025

Sted

Digital course