Lauritzen i ny offshore ekspansion
Rederiet J. Lauritzen satsning på specialskibe til offshore sektoren, er blevet så stor en succes, at rederiet nu fortsætter sin ekspansion på området. Lauritzen bekræfter, at man er langt inde i forhandlinger om to nye shuttletankere.
"Vi er helt klart i det marked nu", siger rederiets administrerende direktør, Torben Janholt, til Tradewinds, og bekræfter, at rederiet forhandler om at erhverve endnu to shuttletankere - hvilket vil bringe rederiets flåde af shuttletankere op på fem.
Lauritzen Offshore Services modtog sin første shuttletanker, Dan Eagle, sidste år. Den sejler på en femårig kontrakt for det brasilianske olieselskab Petrobras. Næste år kommer to 69.000 DWT store shuttletankere til, begge bygget på Cosco Nantong Skibsværft i Kina.
Om de to nye shuttletankere der nu forhandles om, også vil komme fra Kina, vil Janholt ikke oplyse. Men han siger, at skibene på forhånd vil være sikret langtidskontrakter, og at der formentlig bliver tale om nybygninger.
Det er kun to år siden at Lauritzen besluttede at gå ind i offshore markedet igen. Og siden er det gået hurtigt. I rederiets hovedsæde på Skt. Annæ Plads i København, er der opbygget en helt ny afdeling, Lauritzen Offshore Services, der udelukkende arbejder med offshore aktiviteter.
Ud over de tre - og måske snart fem - shuttletankere, råder Lauritzen Offshore Services over det unikke beboelses- og supportskib Dan Swift, der netop er blevet nomineret til den prestigefyldte pris "Ship of the Year".
Alle Lauritzen Offshore Services skibe er i øvrigt udstyret med det avancerede DP-2-system, der gør det muligt at fastholde position med stor præcision, selv under meget vanskelige vejrforhold.
Til Tradewinds siger Janholt, at Lauritzen lancerede sin nye offshore strategi, netop som verdenen gik i stå, midt i 2008. Men rederiet troede så meget på forretningspotentialet at man fortsatte med at opbygge de nye skibe flåden, og nu altså er klar til yderligere vækst.
"I dag kan jeg kigge tilbage og sige, at vi gjorde det rigtige. Det er et marked der ikke er blevet ramt i samme omfang som andre shippingmarkeder. Vores skibe er godt beskæftiget", siger Torben Janholt.
Kilde: Tradewinds