Lindinger. Jutlandia og Steencoasters

Forlaget Betty Nordgas er den 30. juni klar med det niende bind i forlags serie om danske rederier. Denne gang fortæller Bent Mikkelsen historien om tre danske rederier, der nu hører fortiden til: Lindinger. Jutlandia og Rederiet Steencoasters.

Rederiet Lindinger, der blev stiftet i 1961 af Asger Juul Lindinger. Han havde som ejer af en import virksomheden et ønske om at nedbringe sin skat og købte derfor et skib for at lette skattebyrden ved hjælp af afskrivninger på skibet, der havde navnet Ruth Lindinger efter hans hustru.Det virkede ikke helt efter hensigten, idet skibet genererede nye indtægter og således gjorde problemet værre for Lindinger. I stedet gik han i rederidrift og bestilte nye skibe fra Nordsøværftet, og senere fra Husumer Schiffswerft. En del af forretningsimperiet blev også færgedriften mellem Havneby på Rømø og List på øen Sylt. Den behagelig omvej blev ruten markedsført som med henvisning til at biltoget over Hindenburg dæmningen var det eneste alternativ. Samarbejde med Husumer Schiffswerft begyndte med en ny færge i slutningen af 1967 (den fik navnet Rømø) og fortsatte helt frem til Lindinger koncernen måtte indgive konkursbeægring. Samarbejdet kom til at omfatte 18 fragtskibe, som i årene fra 1972 til 1977 blev leveret til K/S-selskaber, der var solgt til private investorer. De blev store tabere i 1978, da Lindinger måtte lukke på grund af store lån i D-mark og lav indtjening i dollar efter oliekrisen i 1973/74.

Dampskibsselskabet Jutlandia, som blev stiftet i dagene efter 1. Verdenskrig af kaffegrosserer Jens Toft, der ønskede at få del i de store fortjenester i shipping i kølvandet på krigen. Det gik dog ikke så let. Faktisk var virksomheden tabsgivende i de første år og Jens Toft måtte spæde til fra de andre virksomheder. Over årene blev det til en række dampskibe, der sejlede i europæisk trampfart. Under 2. Verdenskrig mistede Jutlandia det meste af sin flåde - helt fra starten med de tredje danske skib, sænket i krigshandling i 1939 til nogle uger inden befrielse, hvor et andet Jutlandia skib ramte en mine ved Englands kyst. Jutlandias mest berømte skib var uden tvivl det sidste skib i flåden: Inge Toft. Som nybygning i 1959 blev skibet sluttet til et amerikansk selskab med jødisk baggrund og udførte en sejlads for et israelsk handelsselskab med gods fra Israel til japan. Rejsen gik gennem Suez Kanalen, men det gik ikke helt efter planen. Skibet blev tilbageholdt i Port Said og kom til at ligge mere end 230 dage i venten på en storpolitisk afklaringen. Det lykkedes i februar 1960, da skibet lettede anker og sejlede mod Japan via Panama kanalen. Jutlandia solgte Inge Toft i 1964 og var derefter et investeringsselskab frem til 2004.

Det tredje og sidste rederi der beskrives i bogen, er Rederiet Steencoasters, der i 1970 blev stiftet af Svitzer-kaptajn Jørgen Steenberg og skibsmælger Anders Fage-Petersen, Assens. Konceptet var det kendte med investering i skibe mod afskrivning i den personlige indkomst hos anpartshaveren. På den måde fik

Steencoasters sat 10 skibe i søen i et marked, der flød med penge til investering. Den overvejende del af flåden var nybygninger, men når afskrivningsbehovet var presserende blev der købt second-hand skibe ind for at løse behovet. Steencoasters forsøgte sig i midten af 1970'erne med finansiering i udenlandsk valuta som Schweizerfranc m.fl. Og det viste sig senere at være en katastrofe. Udviklingen mellem danske kroner og schweizerfranc gik helt galt og uanset skibene kunne tjene gode penge voksede gælden blot. Steencoasters lukkede i 1977.

Kilde: Forlaget Betty Nordgas

Relateret indhold

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Lars Jespersen genvalgt som formand for DSHV

25.04.2024Maritimedanmark.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

22.03.2024Maritimedanmark.dk

Så stor er tunnelfabrikken ved Rødbyhavn

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Iver Huitfeldt træner i Det Røde Hav

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Inspektionsfartøjer tilbage på havet

19.03.2024Maritimedanmark.dk

Rigsfællesskab vil pause dybhavsminedrift

19.03.2024Maritimedanmark.dk

På ekspedition med all-inclusive

10.03.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Welkin nu på svenske hænder

Jobmarked

Se alle

Thyborøn-Agger Færgefart

Navigatør søges til fast stilling

Thyborøn-Agger Færgefart søger navigatør med tiltrædelse snarest muligt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.05.2024

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle